Debrecen Drive: a retrótól a jövő autójáig
Idén is megrendezték a régió legnagyobb járműipari seregszemléjét a Nagyerdőn. A Debrecen Drive ezúttal is ezreket vonzott a Nagyerdei Stadion környékére, hogy bemutassa: hová is tart jelenleg a modern autóipar, illetve, hogy a múlt járműipara a mai napig ugyancsak képes megállni a helyét némi szakmai és műszaki segítséggel.
A Debrecen Drive-on ezúttal május 26. és 28. között bőgtek fel a motorok. A rendezvény célja idén is az volt, hogy a kiállított autóipari műremekeken keresztül áttekintést adjon arról, honnan hová is tart a járműipar jelene, jövője, miként is épül fel maga az autó, illetve, hogy milyen lehetőségek rejlenek a különböző szárazföldi járművekben. Az érdeklődők nem kizárólag álló járművekkel találkozhattak, hiszen a Metal Sheet jóvoltából a látványos drive showk is elkápráztatták a lóerők szerelmeseit.
Ennek legnagyobb eleme volt a pénteki, nyitónapi Night Drive, amelyen az erőgépek az éj leple alatt rótták a látványos köröket. A rendezvény nappali nyitva tartása idején pedig többezren, fiatalok és idősek egyaránt adták át magukat a járműipari élvezeteknek. A bejáratot elhagyva a Debrecenben megtalálható autószalonok kínálták minőségi négykerekű csodáikat az érkezőknek, míg a legújabb modellek után valóságos óriások, kamionok és buszok sorakoztak. A stadion északi rendezvényterén a városi járműipari cégek kitelepülései várták az érdeklődőket. Többek között a Schaeffler, a Vitesco, a Milwaukee és a BMW Group is hozzájárult a Drive sikeréhez.
Az ipari reprezentációk mellett valóságos négykerekű erőgépek sorakoztak a tuningolt muscle caroktól egészen a formaautókig. Míg a stadion melletti erdős terület a magántulajdonosok és gyűjtők „játszóteréül” szolgált ezúttal. Felvonult a keleti blokk, a Ladától a limitált gyártású Skoda Feliciáig, illetve a jelenkor tuningműhelye, amely a saját, mindennapos használatú autókat teszi még egyedibbé.
A DKV pedig például bemutatta, miként is épül fel egy busz alváza és hajtórendszere. A Debrecen Drive nem csupán a „hétköznapi” járműiparnak biztosít teret, ezúttal is találkozhatott a nagyérdemű a közszolgálati feladatokat ellátó szervek járműparkjával. A készenléti rendőrség Rábákat sorakoztatott fel, a katasztrófavédelem ötvözte a retrót a legújabb gyártmányú közszolgálati járművekkel, a rendőrség járőrautóinak, rabszállító buszainak felszerelését akár ki is lehetett próbálni. A fegyveres testületek közül pedig alighanem a honvédség aratta a legnagyobb sikert. A sátraiknál kiállított fegyverarzenálon túl ugyanis rengetegen voltak kíváncsiak a magyar katonaság két, friss gyártmányú harci-bevetési járművére. A négykerekű óriás, a török gyártmányú Gidrán, illetve a páncélos, lánctalpas Lynx is szüntelen vonzotta az érdeklődőket, ezekbe pedig belülről is be lehetett pillantani. A szervezők azonban a legkisebbekre is gondoltak. Távirányítós targoncákkal, szimulátorokkal is elsajátíthatták a legifjabb vendégek a járműipar fortélyait.
A nagyszabású, háromnapos járműipari show egyébként minőségében gyakorlatilag a fesztiválszínvonallal vetekszik. Egésznapos programlehetőséget kínál immár évről-évre a látogatóknak. Az eseményen jelen volt a Debreceni Egyetem Műszaki Kara is. Ami pedig a népszerűséget illeti, ne felejtsük el a Metal Sheet Arénát, amely aszfaltján lélegzetelállító kaszkadőrshowk, a Night Drive és szüntelen, már-már kellemes, életérzést jelentő gumiszag töltötte meg a lelátókat. Az autók, motorok között pedig a vendégek színvonalas kiszolgálása sem maradt el, hiszen aki megéhezett, megszomjazott, rendelkezésére álltak a helyi vendéglátóipari egységek mobil kitelepülései. A gyakorlati konstrukciókon túl pedig megannyi elméleti tudásanyag is várta a „driveozókat”, hiszen többek között Győrfi Pállal és Szujó Zoltánnal is találkozhattak a kilátogatók, illetve kulturális felfrissülést nyújtottak a koncertek, amelyeken Caramel vagy épp Horváth Tamás is mikrofont ragadott. Ebből fakadóan tehát bizton állíthatjuk, újabb népszerű és méltán sikeres járműipari fesztiválon van túl Debrecen.
Barna Marci