Kiváló minősítést kapott a Debreceni Egyetem
Lezárult a Debreceni Egyetem akkreditációja, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság kiválóra értékelte az intézmény oktatás- és kutatásmenedzsmentjét. A DE megkapta a működéshez szükséges minőségirányítási tanúsítványt, amit Bartha Elek oktatási rektorhelyettes vett át.
Az újabb átfogó vizsgálat során az egyetem önértékelési jelentést készített, melyben beszámolt azokról az intézkedésekről is, amikre a MAB az előző akkreditációs eljárásban javaslatokat tett. A DE 2021 júliusában kezdte felkészülését az eljárásra, majd a MAB által megadott határidőig, 2022. január 14-ig benyújtotta az önértékelési jelentését az akkreditációs testületnek. A MAB által delegált Látogató Bizottság 2022 májusában érkezett az intézménybe, ahol hatvannégy interjúcsoporttal, mintegy 300 egyetemi polgárral és az egyetemmel együttműködésben álló partnerszervezetek képviselőivel folytatott beszélgetéseket.
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság egyebek mellett ezek alapján kiválónak minősítette az intézmény oktatás- és kutatásmenedzsmentjét, ilyen eredmény csak ritkán fordul elő az értékelések során. A DE működéséhez szükséges minőségirányítási tanúsítványt a MAB "Az akkreditáció szerepe a sikeres felsőoktatásban" című konferenciáján vette át Bartha Elek, a Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettese.
Bartha Elek elmondta: a bizottság vizsgálata is megerősítette, hogy az intézményben minden adott a minőségi oktatás folytatásához.
A bizottság az akkreditációs jelentésben és a minőségfejlesztési javaslatok között kiemelte, hogy a pénzügyi, gazdálkodási, informatikai, létesítménygazdálkodási támogató folyamatok, valamint az infrastruktúra kiváló hátteret adnak az oktatási, kutatási tevékenységhez - ismertette a MAB-véleményt a rektorhelyettes, hozzátéve, hogy közbenső monitoring eljárásra sincs szükség az akkreditációhoz, az intézmény kiemelt minősítésű besorolása a jövőbeli szakindítások kapcsán is fontos eredmény.
A MAB azt is megállapította, hogy a Debreceni Egyetem összetett, komplex szervezet, egy-egy kar önmagában is multifunkciós komplex hálózat, emellett kihangsúlyozták, hogy az intézmény új, polgári, civil, magánegyetemi szerepköre lehetővé teszi az „egyetemi küldetés tovább gondolását a fenntarthatóság, a jóllét-koncepciók, az elkötelezett társadalomfejlesztési célok mentén.”
A vizsgálat során a szakértők külön aláhúzták, hogy a Debreceni Egyetemen hallgatóközpontú oktatás folyik, kooperatív, duális és közös képzések érhetők el és nagy értéknek tartja a jól képzett, motivált és tudományos kutatás iránt elkötelezett, felkészült oktatók jelenlétét, a tudományterületek sokféleségét.
Az akkreditációs jelentés pozitív példaként sorolja fel a hallgatók tanulását segítő és kényelmét szolgáló létesítményeket, programokat, szolgáltatásokat is, így például a kilenc könyvtárat, kutatástámogató szolgáltatást (iDEa Tudóstér) és online publikációs platformot (Open Journal System) is magába foglaló könyvtári rendszert, mentorprogramot, mobilitási programokat, ösztöndíjakat, sportolási lehetőségeket, kollégiumi szolgáltatásokat.
Az intézményakkreditációs eljárást legutóbb öt éve folytatta le a MAB, a Debreceni Egyetem alapvető működéséhez elengedhetetlenül szükséges engedélyt 2018-ban adták ki - ez 2022 decemberében járt le. A minőségirányítási tanúsítványt újabb öt évre, 2027. december 31-ig kapta meg a Debreceni Egyetem a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságtól.
Sajtóközpont - BZ