Tanítsunk Magyarországért: eredmények, tervek, célok
Oktatók és hallgatók részvételével rendezett szakmai workshop keretében vitatták meg a Tanítsunk Magyarországért program országos és helyi tapasztalatait kedden a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központjának szervezésében.
A mentorprogramot – amelyben egyetemi hallgatók segítik a hátrányos helyzetű fiatalokat tanulmányaikban – 2019-ben négy egyetem, köztük a Debreceni Egyetem (DE) bevonásával közösen indította az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztérium, a Klebelsberg Központ, valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája.
A szakmai találkozó, amelyet közösen szervezett a Tanítsunk Magyarországért (TM) és a DE Tanárképzési Központja, alkalmat teremtett arra, hogy a résztvevők információt szerezzenek a program 2019 óta elért eredményeiről.
– A Debreceni Egyetemet összetett és sokirányú képzési struktúrája, szakértő oktatói gárdája és az újdonságokra fogékony hallgatói közössége inspirálta arra, hogy a kezdetektől részese legyen a Tanítsunk Magyarországért programnak – fogalmazott köszöntőjében Bartha Elek. A DE oktatási rektorhelyettese kiemelte: az intézmény küldetése, hogy az oktatás és a kutatás mellett társadalmi kérdésekben is szerepet vállaljon, biztosítva ezzel a program sikeres folytatását is.
– Mára országszerte 17 felsőoktatási intézmény 1028 hallgatója és 107 általános iskola 4040 mentoráltja részese a programnak – emelte ki előadásában Rigó Fanni. A TM országos programvezetője hangsúlyozta: néhány év alatt egy kis ötlet mára országos hálózattá nőtte ki magát, amelynek előnyeit az egyetemi hallgatók mellett a résztvevő 7-8. osztályos tanulók is megtapasztalhatják.
A mentorhallgatók az ösztöndíjjuttatás mellett az úgynevezett TM-kártya birtokában a MÁV-val és a regionális VOLÁN-nal kötött együttműködésnek köszönhetően térítésmentesen utazhatnak mentoráltjaikhoz, költőpénzt kaphatnak, így közösen vehetnek részt különböző sporteseményeken, kulturális és egyénileg szervezett programokon, színházlátogatáson, fesztiválokon, így az idei debreceni Campus Fesztiválon is.
A Debreceni Egyetemen a Tanárképzési Központ koordinálásában választhatják a hallgatók a TM1 féléves képzését, amely során megismerkedhetnek a mentorprogrammal, majd a TM2-ben ki is próbálhatják az elméleti ismereteket a gyakorlatban.
- Az oktatómunkában a Bölcsészettudományi Kar mellett részt vállalnak a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, a DE Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ, valamint a Balásházy János Gyakorló Technikum, Gimnázium és Kollégium oktatói, illetve olyan doktoranduszok is, akik egykor hallgatóként maguk is mentorok voltak – ismertette a DE eredményeit Forisek Péter. A Tanárképzési Központ főigazgatója az eredményekről szólva elmondta: online tananyag készült, amely ma már elérhető a DE e-learning rendszerében, biztosítva ezzel, hogy ne csupán a Debrecenben, hanem igény szerint akár az egyetem szolnoki, böszörményi, vagy nyíregyházi campusán tanulók is részt vehessenek a kurzusokon.
A szakmai tanácskozáson előadások hangzottak el, így a résztvevők megismerhették a programban résztvevő oktatók és mentorhallgatók tapasztalatait, emellett betekintést nyerhettek egy, a mentorálással kapcsolatos, készülő PhD-disszertáció eddigi kutatási eredményeibe is.
A workshop kerekasztal-beszélgetéssel zárult, amelyen a program elkövetkező éveinek kiemelt célkitűzéseiként fogalmazták meg a partnerintézmények és -cégek számának növelését, az online mentorálás technikai hátterének biztosítását, a program középiskolás szintre emelését, valamint a 10 ezres mentoráltszám elérését.
A tanácskozáson arról is megállapodás született, hogy a régió programban résztvevő általános iskolásait – egyéni igény szerint – a Debreceni Egyetem vendégül látja az idei DExpón, hogy a kétnapos eseményen az intézmény képzési kínálatát megismerve megkönnyítsék a továbbtanuláshoz, pályaválasztáshoz közeledő fiatalok döntését.