A kultúra új formája: a mém
„Kultúra és Mém” elnevezéssel rendezett kerekasztal-beszélgetést egyetemi oktatók bevonásával a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár (DEENK) a Szigetben. A találkozó központi témája a mémek kulturális jelentősége volt.
A Debreceni Egyetemi Memes egy hallgatók által szerkesztett 2018 óta működő oldal, ahol az egyetemi diákság reagálhat az életüket érintő eseményekre képekkel, feliratokkal.
- A mém az önkifejezés egyfajta művészeti formája, amivel érzéseket szeretnénk az egyetem közösségének közvetíteni a humor eszközét felhasználva – fogalmazott a február 25-i eseményen Antal Tibor, a Debreceni Egyetemi Memes egyik alkotója.
Ezt a megközelítést támasztotta alá gondolataival Fodor Péter, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet egyetemi docens is, aki elmondta: az elmúlt időszak elvette a hallgatóktól az egyetemet és ezzel a közösség élményét.
- Ezek a művek ezt a közösségi tapasztalatot artikulálják és pótolják – hangsúlyozta Fodor Péter.
A kerekasztal-beszélgetés megnyitóján Petró Leonárd, a DEENK közönségkapcsolati főigazgató-helyettese kiemelte: a mémek a jelenlegi popkultúra szerves részét képezik a kultúra részeként, így a könyvtár számára is fontossá váltak.
- Tartalomról van szó, amelyet ugyan klasszikus formában, egy könyvtár keretei által megszokott módon nem tudunk feldolgozni, de a mostani kerekasztal-beszélgetés lehetőséget ad arra, hogy értelmezési kereteket adhassunk a téma iránt érdeklődőknek – mondta a főigazgató-helyettes.
Mészáros Péter a beszélgetés elején segített abban, hogy hogyan értelmezhetjük a mém fogalmát. Kitért arra is, hogy az eredeti Richard Dawkinstól származó definíció már jócskán túlmutat azon, amelyet eredetileg a biológiára vonatkozólag megalkottak.
A program a korábban a könyvtár tereiben megrendezett Egyetem és Mém című digitális kiállítás záróeseménye volt a DEENK és a Debreceni Egyetemi Memes csapatának közös szervezésében, amelynek keretében a hallgatói létre, a járványhelyzet miatti távolléti oktatás nehézségeire reflektáló alkotásokat mutattak be.