Elkötelezettség a tudományért: 25. alkalommal adta át a Richter a Magyar Kémiaoktatásért díjakat
Fejenként másfél millió forint díjazással, öt kiváló kémiatanár nyerte el idén a Magyar Kémiaoktatásért Díjat, amelyet immár huszonötödik alkalommal adtak át a szervezők. A Magyar Tudományos Akadémián tartott ünnepélyes díjátadón a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért kuratóriuma köszöntötte azokat a tanárokat, akik áldozatos és elhivatott munkájukkal hozzájárulnak a magyar kémiaoktatás minőségi fejlődéséhez, kiemelt figyelmet fordítanak a diákok kémiai érdeklődésének felkeltésére.
Mint az egyetlen olyan hazai nagyfoglalkoztató gyógyszercég, amely eredeti kismolekulás gyógyszerkutatást, illetve saját biotechnológiai fejlesztéseket végez, továbbá mint a régió legnagyobb innovációs centruma, a Richter Gedeon Nyrt. elkötelezett a kutató-fejlesztői utánpótlás biztosítása, és általában véve a természettudományos oktatás támogatása iránt. E társadalmi szerepvállalás szellemében a cég minden évben kiemelt figyelemmel kíséri a kémiaoktatás helyzetét, hiszen a jövő generációjának tudása közvetlenül befolyásolja a gyógyszeripar fejlődését és a kémia tudományának társadalmi megítélését.
„Amikor 25 évvel ezelőtt megalapítottuk a Magyar Kémiaoktatásért díjat, egy hosszú távú vállalást tettünk: felismerni és elismerni a kémiatanárok áldozatos munkáját, amely nélkülözhetetlen a következő generációk képzésében. A kémiatanítás nem csupán tudásátadás, hanem inspiráció, ami a diákokat arra ösztönzi, hogy bátran fedezzék fel a világ titkait, és váljanak a jövő alakítóivá. A mai díjazottak mind példaképek, akik képesek a tanulókat a tudomány iránti szenvedélyre nevelni és megmutatni nekik, hogy a kémia nem csupán tankönyvekben létezik, hanem körülvesz minket
mindenhol az életben” – nyilatkozta Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. Örökös Tiszteletbeli Elnöke.
Az elmúlt huszonnégy évben összesen száznégy általános és középszinten oktató kémiatanár nyerte el a Magyar Kémiaoktatásért díjat. Az idei, jubileumi díjátadó során öt újabb kiváló pedagógus részesül ebben a kitüntetésben, immár emelt összegű, fejenként másfél millió forintos díjazással.
„Vállalatunk 1999-ben egy küldetést vállalt magára a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért létrehozásával. A nagyvállalati szférában elsőként tett hitet amellett, hogy a egkiemelkedőbb hazai, valamint határon túl magyar nyelven oktató kémiatanárok lényegesen nagyobb figyelmet, elismerést és megbecsülést érdemelnek, mint amellyel a társadalom tekint rájuk. Ezzel az elismeréssel szeretnénk megköszönni nekik az Alapítvány, valamint a Richter dolgozóinak a nevében azt a felbecsülhetetlen értéket, amit nap mint nap a gyerekeink tanításával, természettudományos pályák felé orientálásával és tehetségük kibontakoztatásával létrehoznak. – nyilatkozta dr. Szakács Zoltán, a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért kuratóriumának elnöke, a Richter Gedeon Nyrt. kutató-fejlesztő szakértő analitikusa.
Az idei díjazott tanárok mindegyike példakép a kémiaoktatásban, akik lelkesedéssel és elhivatottsággal segítik diákjaik fejlődését, tehetségüket és tudásszomjukat táplálják, és életre szóló élményekkel ajándékozzák meg őket. Az ünnepségen részt vevők kiemelték, hogy a kémia és a természettudományok tanítása napjainkban jelentős kihívás, hiszen a tantárgy komplexitása és absztrakt jellege komoly módszertani és pedagógiai felkészültséget igényel a tanároktól.
A 2024. évi díjazottak:
- Csapó Mária – Dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola
- Gyenge Csilla – Nagybecskereki Gimnázium (Szerbia)
- Dr. Ludányi Lajos – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
- Dr. Prokainé Hajnal Zsuzsanna Hajnalka – Egri Dobó István Gimnázium
- Volosinovszki Sándor – Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Technikum
„A gyógyszerkutatás szemmel láthatatlanul pici, ugyanakkor gyakran nagyon bonyolult molekuláris „szobrok” megalkotásáról szól. Amikor a gyógyszervegyészek nap mint nap olyan vegyületeket hoznak létre, amelyek soha azelőtt nem léteztek a világegyetemben, az háromszoros csoda: egyrészt az újdonságuk, másrészt a megalkotásuk lenyűgöző szakmai és emberi képessége okán, harmadrészt pedig azért, mert minden ilyen molekula magában hordozza egy új gyógymód reményét. A „molekulaszobrászat” hatalmas tudást, kitartást, kudarctűrést, szenvedélyt igényel. Egyiket sem könnyű elsajátítani. Ennek a csodának a kiindulópontját a kiváló kémiatanárok adják. Nélkülük nem léteznének a szakmájukat művészi kreativitással, mérnöki precizitással, és rendíthetetlen hittel művelő „molekulaszobrászaink” – mondta Prof. Dr. Szántay Csaba, a Richter Gedeon Nyrt. tudományos főtanácsadója, egészségügy és oktatástámogatási vezetője.
Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért
Az alapítvány 1999-ben a Richter Gedeon Nyrt. kezdeményezésével jött létre azzal a szándékkal, hogy a vezető hazai gyógyszergyártó vállalat a magyarországi kémiaoktatásban és az azzal kapcsolatos ismeretterjesztésben közvetlenül vállalhasson támogató szerepet. Az alapítvány feladatai közé tartozik többek között a kémia oktatásában kiemelkedő eredményeket elérő tanárok elismerése és díjazása. Az alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért díjjal közép- és általános iskolai kémiatanárok kiemelkedő munkáját jutalmazza, határon túl magyar nyelven oktató pedagógusokat is elismerve. Az alapítvány céljainak megvalósításán háromtagú kuratórium munkálkodik. A kuratórium a díjazottak kiválasztásához szükséges adatokat pályázati formában szerzi be.
Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért (gedeonrichter.com)