Mélyütés Debrecenből
A Heartkiller egy tehetséges metal zenekar, 2011-ben alakultak Debrecenben. Sajnos 2020 őket sem kímélte, de azért az alkotói kedv megvolt, így volt miről beszélni Nagy Gábor Kenny énekessel, illetve Gulybán Márton basszusgitárossal.
No, hát kezdjük akkor az elmúlt egy évvel, utoljára talán akkor találkoztunk. Mi történt azóta? Nyilván azért nálatok is jelentős mértékben beleszólt a jelenlegi helyzet az életetekbe.
Nagy Gábor Kenny: Igen, nem gyengén.
Ettől függetlenül a zenekar élete azért nem állt meg.
Nagy Gábor Kenny: Nem, egyáltalán nem állt meg, ugye nagy tervekkel indultunk 2020-nak. Egész pontosan nagyon sok, magunkhoz képest nagyon sok fesztivál fellépésünk is le volt fixálva, meg most őszre is egy 6-8 állomásos turné, kis klubturné sorozat lett volna, csak hát beütött ez a szuper COVID-19, és akkor borult minden. Egy kicsit újra kellett a gépezetet tervezni.
Inkább alkotó munka volt akkor?
Nagy Gábor Kenny: Igen, az is. Tudtuk nagyon jól, hogy értelemszerűen mi itt kishalak vagyunk a vízben, tudtuk, hogy rosszabb lesz a helyzet, és ugye ki fogunk esni sok helyről, sok mindenből. És akkor elkezdtünk dalokat írni, valamint a stúdióban elkezdtünk tevékenykedni. Mi tavaszra terveztük volna a lemezt, a Mélyütés című lemezünket, amin új dalok is helyet kaptak, valamint néhány korábbi dalnak a remake-je.
Gulybán Márton: A remake az én ötletem volt valójában. Alapvetően régóta ismerjük egymást, én tavaly nyár óta vagyok a zenekarban, és ennek volt egy elég hosszú előzménye azért. Elég sokáig győzködtem a többieket, hogy hát jók a dalok, jó szól az egész meg minden, de azért még ettől meg lehetne egy kicsit jobban csinálni, jobban nekifekszünk, máshogy vesszük fel, máshogy keverjük. Úgy érzem, hogy szerintem megérte, elégedett vagyok az anyaggal, nagyon sok energia, és munka volt.
Nagy Gábor Kenny: Igen, én is.
Ez egy érdekes folyamat lehetett, mert bár Kenny, ezek szerint ti miközben úgy gondoltátok, hogy jók azok a dalok, egy hosszas győzködés után mégis kötélnek álltatok.
Nagy Gábor Kenny: Igazából nagyon győzködni nem kellett, mert ez egy újragondolása maguknak a daloknak. Itt lényegében most a hangzás felturbózásáról, vagy a hangzásbeli változásokról van szó, ami miatt újra lettek keverve a dalok.
Mindig érdekes dolog, hogy ha a hangmérnök, egészen máshogy hall egy-egy szerzeményt, mint mondjuk egy úgynevezett egyszerű mezei zenehallgató, vagy rajongó, amilyen én is vagyok. Ti egész másképp hallgatjátok a zenéteket, esetleg volt olyan visszajelzés, hogy ez jót tett a daloknak?
Gulybán Márton: Voltak. Én inkább úgy mondanám, hogy, a korábbi felvételekből úgymond a produceri fül hiányzott egy kicsit. Meg voltak írva a dalok, fel lettek játszva a gitárok, de mégis hiányzott egy kicsit az a produceri hozzáállás belőle, hogy márpedig akkor ezt a részletet ezzel a gitárral vedd fel, vagy inkább pengesd így vagy amúgy. Szakmai füllel sokkal precízebb lett az anyag.
Nagy Gábor Kenny: Vaskosan szólnak a dalok. A dalokat Marci nélkül írtuk az elmúlt években, és ugye ő egy teljesen külső fülként érkezett így ebbe az egész gépezetbe. A jó alapanyagot felhasználva kicsit máshogy turbóztuk, díszítettük fel a nótákat. De, ahogy mondtam, a hangzásbeli különbség, ami észrevehető.
Ez az anyag, ugye, kizárólag online felületeken hallgatható?
Nagy Gábor Kenny: Én ebből a szempontból kicsit konzervatívabb, meg régi vágású vagyok, szeretem a CD-ket, sőt, annak idején, amikor még, húszon pár évvel ezelőtt fiatalabb voltam, ahogy beléptem a serdülőkorba, imádtam a kazettákat, még kazettákat is másoltam. Akkor volt nagyon menő a CD a kétezres évek legelején, a kilencvenes évek végén. És ugye értelemszerűen jó volna, csak hát ugye azt is figyelembe kell venni, hogy a zeneipar az elmúlt tizen akárhány évben átalakult teljesen. Manapság egy fiatal nem úgy hallgat zenét szerintem, mint én 15 évvel ezelőtt. A Spotify, az iTunes, stb, ahol szerintem aktívan jelen kell lenni. Úgyhogy szerettük volna, vagyis én szerettem volna CD-t, de hát sajnos az ipar és a világ változásai közbeszólnak az efféle naiv kívánságoknak.
Arról beszéltünk az elején, hogy egy picit át lett írva az idei évetek…
Nagy Gábor Kenny: Igen. Próbálunk kitartani, ahogy említettem, nagyon sok bulit le kellett mondani, vagy mi is mondtunk le a vírus miatt, valamint a fesztiválszervezők, klubkoncert szervezők is lemondtak koncerteket, amit nagyon sajnáltunk. Tényleg egy nagyon izmos nyarunk lett volna. Először kerültünk volna be a Rockmaraton fesztiválra, Magyarország egyik legnagyobb, vagy ha nem a legnagyobb rock-metál fesztiváljára, amit nagyon vártunk. Valamint három év után ismét eljutottunk volna Erdélybe. Azt is nagyon sajnáltuk.
Egy pár szóban beszéljünk a Mélyütés című dalotokról, készült rá egy klip is. A címe sokatmondó, nálatok milyen összefüggésben szerepel ez a kifejezés?
Nagy Gábor Kenny: A mélyütés egy ökölvívó szakkifejezés, és lényegében ez nekem volt az agyszüleményem. Van egy ugyanilyen című film is, nem tudom, hogy te láttad-e Árpi például?
Azt nem.
Nagy Gábor Kenny: Nem is tudom hány évvel ezelőtt jött ki, de egy nagyon jó film, és annyira tetszett maga a filmnek a címe, hogy Mélyütés, hogy akkor már egy kicsit elkezdett motoszkálni, vagy három-négy évvel ezelőtt a fejemben, hogy azért valami hasonlót, vagy valami ilyesmit lehetne csinálni. Lényegében annyi, hogy négy évvel ezelőtt volt egy töréspont az életemben, ez egy tipikus fiatalkori dolog, ami mindenkivel megesik. Volt egy komoly kapcsolatom, ott hagytak, aztán néztem, hogy hoppá, most mi van. Tehát körülbelül, mint amikor az ökölvívásban is amikor megkapod ezt a bizonyos mélyütést. Úgy éreztem, hogy erre nem számítottam, kirántották a talajt alólam, tényleg, minthogyha nem is tudom, hogy mi merre hány méter. És utána kicsit olyan kilátástalan, depresszióval teli időszak következett. Ebben az időszakban íródott ez a dal. És pont erre is utal például a dalnak a szövege is, hogy mert száműztek és, ez volt számomra az igazán mélyütés, hogy úgy érzem magam, minthogyha kitaszítottként tengetném a kis napjaimat.