SZIÁMI ANDFRIENDS – NAGYERDEI VÍZTORONY, MÁRCIUS 9. 19.30 (VENDÉG: SEMMI)

Szerintem az átlag magyar koncertjárónak úgy tűnhet, hogy Müller Péter Sziámi évtizedek óta a magyar rockszínpadok megkerülhetetlen szereplője. Nos, nem csoda, ha valaki így vélekedik, hiszen ez tulajdonképpen tény.

A mai közönség nagy részének apukája és anyukája is igen fiatal lehetett, amikor Péter már első zenekarával, az URH-val rendszeresen fellépett Budapest alternatív klubjaiban, a múlt század 80-as éveinek elején. Igaz, az Ultra Rock Hírügynökség – ennek rövidítése volt a név, amiből azért elsőre az emberek inkább a rendőrség által használt rádió hullámsávjára asszociáltak – rövid, mindössze fél éves pályafutása alatt nagyjából csak a fővárosban volt látható és hallható.
 
Az, hogy mégis kultikus státuszba emelkedtek, annak köszönhető, hogy zenei örökségüket mind Müller, mind az Európa Kiadót megalapító Menyhárt Jenő azóta is szorgalmasan ápolják. Müller Péter az URH után a mára szintén legendásnak számító Kontroll Csoport tagja lett. A különleges zenei világgal operáló zenekarban ő, Bárdos Deák Ági és Kisstamás László énekes triója szabályos kamaradrámákat adott elő a színpadon.
 
Müller amúgy filmrendezőként is tevékenykedett, televíziós műsorok készítésében is részt vett, sőt, színpadi műveket írt, amelyek közül talán a Mária evangéliuma a legismertebb. Csak úgy mellékesen többedmagával összehozta a Miskolci Nemzetközi Operafesztivált is. Ja és ne feledkezzünk meg arról, hogy egyik alapítója volt annak a mára világszerte ismert többnapos dzsemborinak, ami kezdetben Diáksziget néven futott, de már évek óta csak Sziget Fesztiválként emlegetik a pop-rock műfaj szerelmesei.
 
 
Mondhatjuk hát, hogy egy igazán sokoldalú arc, aki mindennek tetejébe még igen termékeny is. Stelenszki Árpád, a magyar alternatív kultúra legjelesebb kutatója egy ízben megpróbálta összeszámolni a Sziámi szövegeket, de fél éves kutatómunka után kénytelen volt feladni. A Kontroll Csoport után tehát jött a Sziámi, ami különböző zenészekkel, mindenféle néven gyakorlatilag a mai napig fut. A kilencvenes években például volt egy időszak, amikor egy nyugat-magyarországi faluba költözve helyi zenészekből verbuválta a Sziámi legénységét. Fontos azt is megemlíteni, hogy a Sziámi kezdeti korszakában a zenei agy, a társ, aki megzenésítette Müller sajátos világú szövegeit, a hazai alternatív szféra ismert gitárosa, a 2009-ben elhunyt Gasner János volt. A jópár éve működő AndFriends-ben is van egy alapember Kirschner Péter személyében, aki nem csak gitárosként erősíti az élő produkciót, hanem a lemezek is az ő stúdiójában készülnek.
 
Müller Péter a covid idején sem tétlenkedett, hiszen Napidal gyűjtőcím alatt naponta közzé tett egy dalszöveget. Ezek közül nagyjából százat a nemrég itt koncertező Bérczesi Róberttel öntött formába. A Nagyerdei Víztoronyban az ígéret szerint régi URH és és Sziámi dalokat is hallhatunk majd a legújabbak mellett. Az előzenekar a Semmi lesz, akikről stílszerűen nem írunk semmit.
 
Régi alter-motorosoknak kötelező program, ha pedig magukkal hozzák a gyerekeiket, az még jobb.
 
- bigtom -