A Debreceni Egyetemi Színház elsősorban oktatás-oktatástámogatási céllal jött létre. Közvetlen előzménye az Angol-Amerikai Intézet színházi specializációja volt, de gyökerei visszanyúlnak egészen a Lukovszki Judit neve által fémjelzett francia nyelvű színjátszó csoportig, az École des Bouffons-ig, sőt az 1900-as évek második felének egyetemi színjátszásáig.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a hagyományos értelemben vett színházat mellőzni kell, hiszen a jó drámapedagógia alapja, hogy a csoport szintjét felmérve hoz létre mindenki (játszó és néző számára egyaránt) élvezetes megmutatást-előadást.
Ellenben a legtapasztaltabb tagjaink már kvázi profik, nem véletlenül jutott ki 2019-ben a DESz-Vígkarma Társulat az amatőr színházi világfesztiválra Kanadába. Itthon sem szakad meg az angol nyelvű színjátszó fesztivál hagyománya. Az angol nyelvű színjátszás az Angol-Amerikai Intézetnek köszönhetően, főként Szaffkó Péternek hála (de még nagyon sok nevet említhetnénk a drámaspecializáció vezetői-tanárai közül) kiemelkedő szakmai szintet ért el a városban.
Jelenleg is heti két alkalommal tart Szurdoki Péter és Lakó Zsigmond angol nyelvű színházi órákat, magyar nyelven pedig Marton Sándor és Lakó Zsigmond tartanak drámapedagógia órát. Az itt megismert hallgatókkal aztán már órakereten kívül folytatjuk a munkát.
Ezeken az infrastrukturális és szakmai alapokon nyugszik a DESz-Vígkarma Társulat The Universal címet viselő abszurd színházi előadása, mely David Ives: All In The Timing hat egyfelvonásosából mutat be négyet. A szövegek a nyelvi kommunikáció és egymás megértésének probléma-világát mutatják be. Az 1950-ben született amerikai szerző, - akit a New York Times 1997-ben megalapozottan nevezett „maestro of the short form”- nak - szövegei nem ismeretlenek az amatőr társulatok világában, mert tág teret engednek a kísérletező színpadi megoldásoknak.
Például a Words, words, words című opus, mely intelligens csimpánzok alakjában állítja elénk Kafka, Milton és Swift hármasát, már szerepelt egyszer egyetemi színjátszó találkozón Debrecenben, akkor a liege-i Théatre Universitaire Royal adta elő, igaz, francia nyelven. A feszegetett filozófiai természetű kérdések tehát a legáltalánosabb szinten érinthetik a nézőt, legyen bárhol a Földön.
A Vígkarma Társulat, némileg rendhagyó módon, a MODEM halljában kínálta fel e szövegekre épülő saját vízióját. A premierre 2021. december 12-én került sor. Parádés szövegmondás, magabiztos színpadi játék jellemezte a Szurdoki Péter által rendezett és Barta Viola, Marton Sándor, Szabó Dániel és Tar Veronika megformálta bizarr figurákat. A rendező maga is színpadra lépett. Reményeink szerint látni fogjuk még ezt az eszközeiben bravúros játékot hazai és külföldi fesztiválokon is.
Ami számunkra talán a legfontosabb, ha a reménybeli angolos színjátszó fesztivál valóban létrejön a DESz és a Csokonai Színház együttműködésének köszönhetően, akkor a debreceni közönség a várva várt Csokonai Fórumban is láthatja majd.