A tanárképzés szolgálatában

Második ciklusát kezdheti meg hamarosan a Debreceni Egyetem Pedagógusképző Központjának élén Forisek Péter, aki újabb öt évre kapott megbízást Szilvássy Zoltán rektortól. A főigazgató szerint az osztatlan tanárképzésre, azon belül a természettudományi tanárképzésre jelentkezők létszámának növelése, a rövidciklusú tanárképzések stabilitásának megőrzése, valamint a hamarosan kezdődő, országos szintű tanártovábbképzések lebonyolítása lesz a legfontosabb feladat az elkövetkező években.

Forisek Péter a hirek.unideb.hu-nak nyilatkozva emlékeztetett: az első ciklus kihívásokban bővelkedett, a világjárvány miatt teljesen át kellett alakítani az oktatást, majd ezután kezdődött a tanárképzés modernkori reformja, melyben vezető szerepet vállalt a Debreceni Egyetem is.

  • Nagyon sok munkafolyamatot átszerveztünk 2020-ban, a hallgatókkal való kapcsolattartás is elsősorban az online térbe került át, ezzel növelve a hatékonyságot. Pozitív hozadéka volt ugyanakkor a járványos időszaknak, hogy a feladatellátás nagy része azóta is az e-learning rendszerben történik, ez jelentősen megkönnyíti az ügyintézést, a hallgatók távolról is intézhetik az ügyes-bajos dolgaikat. Az elmúlt időszak eredményei közé tartozik, hogy a korábbi, kevésbé gyakorlatorientált képzés helyett 2024 szeptemberétől elindulhatott egy új típusú osztatlan tanárképzés, amely egy pilot, úgynevezett bevezető időszakban a Debreceni Egyetem, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, valamint a Nyíregyházi Egyetem együttműködésében valósulhatott meg. Jelenleg is folyamatosan azon dolgozunk, hogy tartalmilag tökéletesítsük a képzést, elsősorban diszciplináris tantárgyak oktatásában a nemzeti alaptanterv és a kerettantervek előtérbe helyezésével. Szétválasztottuk a tanárképzéses szakokat az alap- és mesterképzésektől, így a legtöbb órán külön ülnek az alapszakosok és a tanárképzésben tanulók, de a tudományos tartalom továbbra is nagy hangsúlyt kap, hiszen a hallgatók doktori képzésre is jelentkezhetnek. Az eredményektől függően látható majd, hogy melyek a működőképes elemek, a hallgatói visszajelzések egyelőre pozitívak, hiszen az egyetemisták az első évtől kezdve gyakorlati tudást szerezhetnek – emelte ki Forisek Péter.

Mint mondta, arra is kiemelt fókuszt helyeztek az elmúlt években, hogy folyamatosan fejlesszék a fiatalok tanári személyiségét, attitűdjét, a mai modern tanárképzés keretében ugyanis olyan tapasztalatokat szerezhetnek, melyek révén egyre több önálló tevékenységet végezhetnek és így fejlődhetnek. Forisek Péter kiemelte: idén tavasszal kapott felkérést a Debreceni Egyetem arra, hogy az új modell alapján alakítsák át a tanári szakképzettséget, vagy újabb tanári szakképzettséget nyújtó rövidciklusú képzéseket, és így indítsa el az egyetem ezek oktatását 2025 szeptemberében. 

- A tanárképzés sokszereplős az egyetemen, jelen vannak a szakok, a pedagógiai-pszichológiai modult adó intézetek, az egyetemi gyakorlóiskolák és a partneriskolák. A Pedagógusképző Központ feladata, hogy koordinálja mindezt. Személy szerint az volt a célkitűzésem, hogy minél közelebb hozzam a tanárképzést a gyakorlóiskolákhoz, a közneveléshez és a szakképzéshez. Az elmúlt öt évben egy korábban már jól kialakított intézményi hálózatra alapozva jelentős együttműködési rendszert sikerült a képzés köré szervezni, így ma már mindenféle fenntartású iskola kapcsolódik az egyetemhez, nem csak a vármegyéből, hanem a szomszédos régiókból, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a tankerületekkel, fenntartókkal, centrumokkal, egyházi és magánfenntartású intézményekkel, így szeretnénk segíteni a hallgatókat abban, hogy megtalálják a saját profiljuknak legmegfelelőbb iskolatípust. A másik célkitűzés a tanárképzésben résztvevők számának növelése volt, mivel 2019 és 2023 között radikálisan csökkent a jelentkezők száma, ez mostanra viszont megfordult. Érezhető, hogy újra van presztízse a tanári pályának, kiszámítható, stabil életpályát jelent ez a hivatás – fogalmazott a főigazgató.

Hamarosan új ciklus kezdődik. Forisek Péter szerint a 2025/26-os tanévben fontos célkitűzés, hogy a közismereti, valamint a DE-n elérhető, országosan egyedülálló szakmai rövidciklusú képzések (agrármérnöktanár, közgazdásztanár, mérnöktanár, szociális ismeretek tanára, egészségügyi tanár) stabilan működhessenek; erre minden esély megvan, ugyanis az elmúlt egy évben megháromszorozódtak ezekre a jelentkezések. Mivel jelenleg mintegy 400 hallgató tanul a különféle rövidciklusú képzésekben, ezért biztosítani kell hozzájuk a szükséges gyakorlóhelyeket és a humán erőforrást is. Forisek Péter kiemelte, hogy a szakmai tanárképzés külön kihívást jelent, ebben is nagy szükség lesz a partnerintézmények szerepvállalására. 

A tervek szerint 2026-ban elindulhat az osztatlan spanyoltanár képzés is az egyetemen. A főigazgató szerint az a legfontosabb, hogy a jelenleg elérhető képzési kínálat színvonalát magasan tartsák, valamint, hogy növelni tudják a természettudományos tanárszakokra jelentkezők számát. Az elkövetkező évek másik fontos feladata a 2025 szeptemberétől induló tanártovábbképzések lebonyolítása lesz, ami valamennyi magyarországi tanárképzési intézményt érint. A DE Debrecenben és Szolnokon fejleszti majd az általános és középiskolai tanárok tudását. Forisek Péter megjegyezte: a tanárok olyan szakmai megújítást kaphatnak, ami még eredményesebbé és vonzóbbá teheti a pedagóguspályát. 

DE Sajtóközpont - BZ