Robotikai verseny az Informatikai Karon
A világ legnagyobb robotikai versenye a FIRST LEGO League. Az EPAM szervezésében megvalósult regionális döntőnek a Debreceni Egyetem Informatikai Kara adott otthont szombaton. A versenyen tizennégy csapat mérte össze az erejét.
A verseny szervezőinek fő küldetése az volt, hogy a tanórákon kívüli csoportos foglalkozásokon készítsék fel a 4-16 éves gyerekeket a jelen és jövő valós kihívásaira, miközben elsajátítják a kritikus gondolkodás, és a csapatmunka nélkülözhetetlen készségeit. A verseny nemzetközi szinten évente több mint 450 ezer diákot vonz a világ több mint 110 országából. Az EPAM a HelloWorld Egyesülettel dolgozott együtt, hogy elhozza Debrecenbe a verseny regionális döntőjét, melynek a Debreceni Egyetem Informatikai Kara adott otthont február 12-én.
A debreceni fordulón a helyi csapatokon kívül számos más kelet-magyarországi városból, Budapestről és a határon túlról is érkeztek résztvevők. Az FLL regionális versenyek – így a februári, debreceni forduló - legjobbjai számára a tét a nemzeti döntőbe kerülés. A legjobb magyar csapatok pedig az FLL világversenyeire juthatnak ki.
- A Debreceni Egyetem Informatikai Kara küldetésének tekinti, hogy a fiatalok minél hamarabb megismerjék, és minél többen válasszák az informatikai pályát. Ugyanezt a célt szolgálja ez a világverseny is, éppen ezért örültünk az EPAM felkérésének, hogy a Debreceni Egyetem Informatikai Kara, mint a térség meghatározó informatikai tudásközpontja adjon otthont ennek a megmérettetésnek. Reméljük, hogy az idelátogató versenyzők jó élményekkel gazdagodnak, és a jövőben hallgatóként térnek vissza hozzánk – fogalmazott a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja, Hajdu András professzor.
A versenyen a csapatok egy-egy robotot építenek LEGO elemekből és LEGO technológiák felhasználásával. Ezt a robotot programozzák úgy, hogy az önmagától oldjon meg egy sor feladatot a 2 és fél perces robotfutam során.
- Az FLL idei szezonja teljes egészében a logisztikára, szállításra fókuszál, így a téma kapcsán a diákok megtanulhatják, hogy az árukat miként válogatják, szállítják, és az hogyan jut el a céljához. Ahogy nő a követelmények száma a szállítási módokkal szemben, a gyerekeknek át kell gondolniuk, hogyan juttatják el a rakományt egyik helyről a másikra – ismertette a verseny részleteit Molnár József, a HelloWorld Egyesület projektvezetője.
A FIRST LEGO League nem csak egy verseny. Alapértékei kiemelt figyelmet fordítanak az innovációra, a hatásra, a tiszteletre, a jobb csoportmunkára, miközben alapvető cél a szórakozás és a szórakoztatás.
- A megmérettetés célja – ami még a pontszerzésnél is fontosabb – hogy a versenyzők jól tudjanak csapatként együttműködni, hogy magabiztos szakértőkké váljanak a technikai problémák megoldásában és közben mindezt valóban élvezzék is, szórakozásnak éljék meg, ne stresszes versenyhelyzetnek. Ez utóbbi teljesen egybevág az EPAM eKids programjával, mely keretében számos eseménnyel, foglalkozással igyekszünk játékos módon felkelteni a gyerekek érdeklődését az informatikai és mérnöki pályák iránt. Ez az a közös cél, amiért összefogtunk az Egyetemmel és az NI-al is, felülemelkedve azon, hogy sokszor versenytársak vagyunk például a tehetségek megszerzésében – emelte ki Vinkó Bence, az EPAM Hungary ügyvezetője.
A versenyt végül FLLubber (AKG – Budapest) csapata nyerte, megelőzve a Keresztúri Ninjagók (Eötvös József Általános Iskola – Bodrogkeresztúr) és a Navigátor (Észak-Magyarországi Informatikai Klaszter – Miskolc) formációkat. A regionális döntő legjobb három csapata a nemzeti döntőbe jutott tovább.