Nem ciki iskolapszichológushoz járni

Milyen lenne a világ iskolapszichológus nélkül? címmel iskola- és óvodapszichológusok tartottak szakmai tanácskozást a debreceni DAB Székházban. Az ország minden részéből érkezett 62 szakember a plenáris ülések mellett 13 műhely keretében tanácskozott.

Az iskolapszichológusok kétnapos vándorgyűlését a Debreceni Egyetem (DE) Pszichológiai Intézete szervezte a Magyar Pszichológiai Társaság (MPT)  Óvoda- és Iskolapszichológiai szekciója, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Országos Iskola-pszichológiai Módszertani Bázisa és a Szegedi Tudományegyetem Dél-alföldi Iskolapszichológiai Központja közreműködésével. A tanácskozás során az iskola- és óvodapszichológusok elsősorban a hétköznapi munkájuk, gyakorlatuk során felmerülő kérdésekről, problémákról, pszichológiai módszerek alkalmazásáról beszéltek. 
Páskuné Kiss Judit, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pedagógiai Pszichológiai Tanszék docense a szervezőbizottság tagja a hirek.unideb.hu-nak elmondta: az egyik legnagyobb érdeklődést a tabutémák iskolai feldolgozásáról szóló műhely váltotta ki. Ugyancsak sokan voltak kíváncsiak az iskolákban folytatott érzelmi (intelligencia)fejlesztésről, valamint a társasjátékok szerepéről szóló kiscsoportos foglalkozásra. 

N. Kollár Katalin, a MPT Óvoda-, és Iskolapszichológiai Szekciójának elnöke arról beszélt, hogy a hazai iskolapszichológiai hálózat kialakítása 1986-ban 30 iskolapszichológussal kezdődött.

– Ők egy kísérlet részesei voltak, akik akkor azt a feladatot kapták, hogy két év alatt bizonyítsák be, szükség van iskolapszichológiára, ami sikerült. Miután jó visszajelzések érkeztek, több mint a duplájára emelték az iskolapszichológusok létszámát. Jelenleg 1000-1100 iskolapszichológus dolgozik az ország oktatási intézményeiben. Az utóbbi tíz évben folyamatosan emelkedik a számuk – ismertette a szakember.  

Elmondta: az iskolapszichológusok munkája szerteágazó. Egyebek mellett csapatépítéssel, a gondok kialakulásának megelőzését célzó szűrésekkel foglalkoznak, de tudnak segíteni a megfelelő tanulási módszerek kiválasztásában és a pályaválasztásban is.
 
Arra a kérdésre, hogy miként változott az iskolapszichológusok tevékenységének korábbi vegyes megítélése a magyar társadalomban az elmúlt három és fél évtizedben N. Kollár Katalin azt válaszolta, hogy egyértelmű pozitív irányú elmozdulást tapasztalnak, amit tanárok, valamint általános iskola felső tagozatába és középiskolába járó tanulók rendszeres megkérdezésén alapuló felmérésék bizonyítanak.

– Az is világos, hogy a mai diákok többsége számára nem ciki, hanem teljesen természetes, hogy problémáikkal bekopogtassanak az iskolapszichológus ajtaján. Sőt szerencsére már arra is rájöttek, hogy ezek a szakemberek a megelőzésben is tudnak segíteni, vagyis a rendszer sikeresen, céljait elérve működik – tette hozzá N. Kollár Katalin

Sajtóiroda - OCs