A TELTHÁZ és a SOLD OUT nélkül senki vagy, egy nulla
Amióta kiderült, hogy Azahriah triplázni fog a Puskásban, azóta megy a kommunikációs adok-kapok az előadók között. Ki tud gyorsabban teltházat kommunikálni, ki tud nagyobb helyet megtölteni, ki tud nagyobb európai turnét, ki tud gyorsabb jegyeladást produkálni.
A TELTHÁZ és a SOLD OUT lett a marketingkommunikáció Szent Grálja, függetlenül attól, hogy egy kis 300 fős klubról vagy egy bevásárlóközpontban tartott ingyenes buliról van szó. (Igen, Kowalsky meg a Vega egy mozgólépcső árnyékában zenéltek egy pláza aulájában) A TELTHÁZ és a SOLD OUT pedig új értelmet nyert, amikor már arra a koncertre is ki kellett írni, amin nem volt teltház. Így történt, hogy megszületett a kommunikációs paradoxon: Az elővételes jegyek 70%-a SOLD OUT! 75% TELTHÁZ! Tehát csak az elővételes jegyek 70%-a. A csordaszellem effektus pedig beindul, mert mindenki ott akar lenni egy olyan eseményen, ahova mindenki megy. Legalábbis a kommunikációs plakátok ezt harsogják. SOLD OUT! TELTHÁZ! De csak 60% teltház.
A Covid óta az emberek sokkal többet és könnyebben költenek élményekre, a vírus átformálta a fogyasztók gondolkodását. Ez pedig a hazánkban megrendezésre kerülő nemzetközi koncertek számában is meglátszik. Egymásnak adják a kilincset a dollármilliókat kereső előadók. Elég ha csak az 2023-as évre gondolnunk, itt volt a Rammstein, akik dupláztak a Puskásban, de volt Guns ’n’ Roses, Depeche Mode, Mötley Crüe, (a koncertről ITT írtunk) Michael Bubble, Robbie Williams, Maneskin, Tom Jones, Roger Waters, hogy csak párat említsünk, és a fesztiválfellépőkről még nem is ejtettünk szót. Egyre nagyobb a kereslet a nagy koncertek iránt, ami úgy épült be az emberek kulturális szokásaiba, mint a mozi vagy a színház. Míg régen tényleg csak rajongók jártak koncertekre, ma már sok a néző, akik ha nem is szeretik az éppen fellépő előadót, akkor is elmennek rá. Pont úgy, mint egy mozifilmre, ezzel megadva az esélyt annak, hogy a koncert végére akár rajongóvá is válhatnak.
Ennek a jelenségnek köszönhetően a hazai zenekarok is meghódítják a nagy arénákat és stadionokat. Míg régen erre tényleg csak kevesen voltak képesek, hogy évről évre bevegyék a Papp Lászlót, de ilyen volt Ákos, Demjén, Bródy, Koncz Zsuzsa, Fenyő Miklós, vagy Mága Zoltán és Havasi Balázs is. Utóbbi kettő piaci szerepe olyan fekete lyuk számomra, mint Győzikének a kottafüzet.
A nagy show-k mellett egyre több előadó próbálja ki magát külföldön, és bár jól hangzik, hogy Párizs – TELTHÁZ, mégis érdemes tisztázni pár dolgot. Persze ettől függetlenül hatalmas elismerés jár minden előadónak, akik nyakukba veszik az öreg kontinenst. Ugyanis nem Azahriah az első, aki európai körútra indul. A hazai bulvársajtó kattintásvadász és megtévesztő szalagcímeiből sokak számára ez jöhetett le elsőre, hogy a fiatal tehetség ugyan akkora helyeken lép fel, mint itthon. A Tankcsapda, Paddy and the Rats, Firkin vagy a The Silver Shine is évek óta meghódítják a külföldi klubokat és koncerthelyszíneket. De vegyük az Ektomorf zenekart, akik többet vannak külföldön, mint Magyarországon. Az Ektomorf olyan nagy fesztiválokon is fellépett, mint a Wacken, a Rock am Ring, a Rock im Park, vagy a With Full Force, valamint előzenekarként részt vettek a Kreator 2005-ös európai Enemy of God elnevezésű turnéján is. Talán ők, és a The Silver Shine, akiknek külföldi rajongóik is vannak, mert a legtöbb hazai banda, köztük Azahriah is, nyolcvan százalékban kint élő magyaroknak játszik, 400-tól 800 fős klubokig. A The Silver Shine két alkalommal volt már amerikai turnén és harmincnál több országban lépett már fel, a Tankcsapda is játszott már Amerikától Ausztráliáig rengeteg helyen. De ilyen a Gorilla zenekar is, velük beszéltünk is erről hosszasan egy interjúban. Tehát amikor Azahriah közelgő világhírnevét vetíti előre a hazai média, akkor azért bánjunk óvatosan ezzel a kijelentéssel és ne dőljünk be a kattintásvadász címeknek. Persze mi is szorítunk Azahriah sikerének, de ne adjunk senkire ideje korán akkora kabátot, amibe még nem nőtt bele. Várjuk meg mi lesz vele, ha jön egy másik Azahriah kaliberű fiatal előadó.
De van Magyarországnak világhírű zenésze. Péter Bence. Aki talán az egyetlen magyar zenész, aki tényleg világkörüli turnén van és tényleg világsztár és valóban teltházakat csinál. Péter Bence tavaly adott először koncertet Budapesten, pedig már bejárta a fél világot, a Sidney-i operaháztól egészen az Egyesült Államokig, és mindenhol hatalmas sikereket ér el.
Az új generációs zenekarok sorra jelentik be aréna vagy stadion koncertjeiket, és úgy adják egymásnak a kilincset, mint a már említett világsztárok. Azahriah sikere láthatóan önbizalmat adott az ifjú előadóknak és tizenkilencre lapot húztak, valamint a már évek óta csúcson lévő előadók is beszálltak a versenybe. Bár ha őszinték akarunk lenni, akkor a menedzsmentek kaptak vérszemet, az aréna bulikkal inkább az előadók gázsiját próbálják mesterségesen felnyomni. És már teltháznak sem kell lennie, elég ha valahogy rentábilis lesz, majd a kommunikációban úgyis eladják a sajtónak, hogy a jegyek 95%-a elfogyott.
Valmar, Carson Coma, Pogány Induló, Beton.Hofi, Dzsúdló, Follow The Flow, Wellhello, Krúbi, Majka vagy a ByeAlex és a Slepp is Aréna showt álmodtak meg maguknak. Eddig minden évben a Budapest park volt a mérce, hogy mit tud ott egy zenekar, ám úgy tűnik ezt a szerepet a jövő évre átvette az MVM és a Papp László Aréna. A kommunikáció minden esetben ugyan az: utolsó 1765 jegy, jegyek 70%-a elfogyott és bármekkora is a helyszín, klub vagy aréna, a SOLD OUT kihagyhatatlan. És akkor persze ott van Azahriah, aki tripla Puskással ír történelmet, aminek a legnagyobb vesztese a Halott Pénz, akik elsőként jelentették be, hogy 2024 június 8-án ők lesznek az első hazai zenekar, akik koncertet adnak a Puskás Arénában. (Ugyan volt már hazai zenekarnak ott koncertje, csak akkor még Népstadionnak hívták. Fellépett többek között ott a Hungária, Omega és az Illés is.) A Halott Pénz híre futótűzként járta be a sajtót, és a legtöbben merész ötletnek gondolták, majd jött Azahriah, és bejelentette, hogy 2024 május 25-én beelőzné a Halott Pénzt ugyan abban a stadionban. A többit meg már triplán tudjuk, a Halott Pénz meg csak abban maradt az első, hogy ők jelentetették be először, hogy lesz a Puskásban koncertjük.
Az idei évben is sztárdömping lesz Budapesten, ugyanis jön a Depeche Mode, Lenny Kravitz, James Blunt, Ed Sheeran, Slash, Sting, Tool, Rod Stewart és pár hazai nagy öreg is arénába vonul, mint Charlie, Csepregi Éva, Kispál és a Borz (akik már egyszer elköszöntek egy búcsúkoncerten), Quimby, Demjén, Hooligans, Magna Cum Laude, Edda, Korda György, Koncz Zsuzsa vagy éppen Hobo a Vadászattal. A jegyeladás majd eldönti, mennyire piacképes egy-egy zenekar és hova vezet ez a sok aréna show. A Beatrice decemberben csúnyán túlértékelte saját magát, ugyanis az MVM Dome nagyon messze volt a teltháztól, pedig az előkommunikáció arról szólt, hogy mennyire fogynak a jegyek.
A fiatal előadók pedig az idén megmutathatják mit tudnak, és számunkra is kiderül, hogy elég már pár év ahhoz, hogy megtömjenek egy arénát a már említett zenekarok, vagy nagy falat lesz még nekik ennyi embert megmozgatni. Ha sikerrel veszik a nagykoncerteket, akkor hatalmas áremelkedés lesz a zenei piacon, mert egy teltházas aréna koncert után nem kell bizonygatni egy fesztiválszervezőnek sem, hogy ezek a fiatalok képesek tömegeket megmozgatni, amiért jobban ki kell nyitnia mindenkinek a pénztárcáját. Az már más kérdés, hogy ilyen tempóban mennyi ideig lesznek képesek a csúcson a maradni, mert a nagykoncertek után minden más visszalépés. És ez az, amire még nincsenek felkészülve.