Neves gitároktató a Könnyűzenei Intézetben
A most kezdődött szemesztertől újabb tapasztalt, elismert, népszerű zenészektől tanulhatnak a hallgatók a Debreceni Egyetem kortárs könnyűzene alapképzési szakán. Egyikük a Zeneakadémián végzett Gotthárd Mihály, a Tátrai Tibor vezette godfater. együttes gitárosa, aki szeptembertől a DE Könnyűzenei Intézet gitár főtárgy oktatójaként dolgozik az egyetemen.
Tavaly szeptemberben, Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetemen indult könnyűzenei képzés, ennek köszönhetően a tehetséges fiatalok nyolc különböző szakirányon szerezhetnek egyetemi diplomát magyar és angol nyelven, köztük a gitár főtárgy elvégzését követően. A hat féléves képzésben a zeneelméleti háttér mellett elsősorban a gyakorlati oktatáson van a hangsúly, a fiatalok összhangzattannal, formatannal, a különböző könnyűzenei stílusokkal, műfajokkal ismerkedhetnek.
A tárgyat szeptembertől Gotthárd Mihály tanítja, aki amellett, hogy szinte minden műfajban, így a dzsesszben, a bluesban, a funky-ban, a rockban és a popzenében is járatos, a zenekari munka tapasztalatait első kézből adhatja át a hallgatóknak. A hirek.unideb.hu-nak elmondta, hogy a felvett fiatalok tehetségesek, elhivatottak, s az a célja, hogy az elméleti tudás bővítése mellett új szemléletet mutasson nekik.
- Mivel mindenki más háttérrel érkezett, ezért mindenkinél vannak különbözőségek. Eltérő módon tehetségesek és persze mindenkinél vannak olyan hiányosságok, amiket pótolni kell. A szakmai háttér adott, hiszen tudnak improvizálni, van zenekari múltjuk, évek óta zenélnek, jól kezelik a hangszerüket, aktívan játszanak, viszont szeretnék olyan képességeket is kihozni belőlük, melyek révén az eddigiekhez képest máshogy viszonyulhatnak a hangszerükhöz. Az a célom, hogy számukra eddig ismeretlen módszerekkel találkozzanak és a lehető legjobban teljesíthessenek a színpadon. Mivel mindenki máshogyan gondolkodik, ezért szeretem megtalálni azokat a fókuszpontokat, melyek révén a leghatékonyabban tudunk együttműködni. Olyan ajtókat szeretnék nyitni a hallgatók előtt, amiken most először léphetnek be – árulta el Gotthárd Mihály.
Szerinte hatalmas eredmény és lehetőség, hogy a Debreceni Egyetem képzése révén felsőfokú szinten lehet gitározást tanulni. Ő maga autodidakta módon, magántanárok segítségével kezdte a szakmát, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz gitár szakán lett hangszerének a mestere. Úgy véli, hogy az egyetemi képzés egy hosszú ideje létező hiányt pótol.
- Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy részt vehetek a jövő gitáros és zenész generációinak segítésében és formálásában. Idén tíz éve már, hogy intézményi keretek között tanítok. Ez a mostani egy nagyon fontos feladat, hiszen irányt mutathatok a fiataloknak, segíthetek nekik abban, hogy minél könnyebben megtalálhassák a saját stílusukat, megtanuljanak jobban rögtönözni, hogy színesebb és változatosabb legyen a játékuk, egyedibbé váljon a produkciójuk – tette hozzá.
A képzés az 1910-es évektől napjainkig több stílust és széles repertoárt ölel fel, az ebből fakadó tapasztalatokat a dalírásnál, a zenekari munka, a színpadi helytállás, az egyedi előadásmód kialakítása során is felhasználhatják a hallgatók. Gotthárd Mihály elmondta azt is, hogy nem csupán egyetlen stílusra fókuszálnak, sokkal inkább átfogó képet kapnak a fiatalok arról, hogyan kell swinget, funkot, blues-t, vagy rockot játszani.
Stílusokon és műfajokon átívelő ismerete hasznos lehet a hallgatóknak, akik a képzésben egyfajta önismereti tréningen vehetnek részt a hangszerük segítségével.
- Ha mondjuk nekem kellene egyetlen műfajt választanom, akkor azt mondanám, hogy én egy olyan bluesgitáros vagyok, aki imádja a dzsesszt, a funkot, a rockot, a metált, az elektronikus és a klasszikus zenét is. Próbálom mindezeket ötvözni és igyekszem megtalálni azokat a szépségeket, melyek a legközelebb állnak hozzám. Arra törekszem, hogy a játékom a lehető legtermészetesebb és a legőszintébb legyen. Erre szeretném rávezetni a hallgatókat is. Az a csodálatos a zenében, hogy az ember sosem ér a fejlődés csúcsára, mindig van min tökéletesíteni, sosem lehet végérvényesen kiismerni a hangszert, hiszen folyamatosan változik minden. Valamit mindig hozzáteszünk a saját játékunkhoz, technikánkhoz, formáljuk, alakítjuk az új hatások befogadásával, mert az fejleszti a szemléletet, csiszolja és tökéletesíti a stílust – tette hozzá Gotthárd Mihály.
Mint mondta, a hallgatóknak arra kell ráérezniük, hogy amit a zene által közölni szeretnének, az hatást, érzelmeket váltson ki a közönségből, ezt pedig a játékuk mellett az egyedi stílusukkal kell elérniük.
Sajtóközpont - BZ