Díjnyertes doktoranduszok: kutatni csapatban érdemes

Az újdonság megismerése, a felfedezés vágya, a társadalom formálása - ezek motiválják leginkább azokat a PhD-hallgatókat, akik elnyerték a Debreceni Egyetemen rendezett innovációs verseny első díjait. A GTIDEA Kiválósági PhD Ösztöndíjával elismert fiatal kutatók a tudományról, az egyetem innovációs kurzusán és a versenyen szerzett tapasztalataikról, valamint a kutatómunkához nélkülözhetetlen motivációról nyilatkoztak a hirek.unideb.hu-nak.

Az egyetemet fenntartó Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány Kiválósági PhD Ösztöndíjával elismert fiatal kutatók közül hárman vehették át a Nagy Péter professzor, a GTIDEA Tudományos és Társadalmi Tanácsadó Testület elnökének kezdeményezésére megrendezett innovációs verseny díjait. A testület elnöke által felajánlott egymillió forint összdíjazású megmérettetésen Jakab Jázmin, a Természettudományi és Technológiai Kar Hidrobiológiai Tanszék doktorandusza, valamint Szőke Zsombor és Mikolás Maja, a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar Komplex Rendszerek és Mikrobiom-innovációk Központjának tanszéki mérnökei végeztek az első három helyen.

Több mint harminc kiválósággal együtt ők hárman is részt vettek a GTIDEA Kiválósági PhD Ösztöndíjasok számára szervezett speciális innovációs kurzus alkalmain, ahol a képességeiket fejlesztve többek között piacelemzést, üzleti terv készítést, vezetéselméletet tanulhattak.

Jakab Jázmin az innovációs díjról beszélt a hirek.unideb.hu-nak és elmondta: az elismerés megerősítést jelent számára, motiváló energiákkal tölti fel és arra ösztönzi, hogy folytassa a munkát. 

-Nagy élmény volt megtapasztalni a kurzus során, hogy mi, GTIDEA Kiválósági PhD Ösztöndíjasok különböző tudományterületeken dolgozunk, mégsem vagyunk egymástól olyan távol. A Debreceni Egyetemen adott a lehetőség, hogy a saját tudományomtól eltérő területeken kutató szakemberekkel is együtt dolgozhatok. Mindannyian egy kicsi, ám fontos részei vagyunk egy nagy egésznek, ami izgalmas, de hatalmas felelősséggel jár. Az innovációs kurzus olyan volt, mint egy önismereti tréning, hiszen olyan képességekre derült fény, amikről eddig nem tudtam. A program kibillentett a klasszikus kutatói feladatokból és új utakat, gondolkodásmódot ismerhettem meg. Számomra kutatóként a versenypiac ismeretlen szféra, de az egyetem révén egyre közelebb kerülünk ehhez a területhez is. Nem túlzás azt állítani, hogy a verseny nélkül az innovációs ötletem sem született volna meg. Mindig is kutatói pályára készültem, nagy szerencsém, hogy kiváló kutatókkal dolgozhatom együtt, akik támogatnak. Úgy gondolom, a tudomány művelése hitvallás, nehéz és nemes feladat, de új, hiteles, a társadalom fejlődését szolgáló innovációkhoz vezet – tette hozzá a doktorandusz.

Az innovációs verseny második helyezettje, Szőke Zsombor agrármérnök szerint az egyetemi műhelymunka és a felkészítésekkel járó folyamat nélkülözhetetlen ahhoz, hogy megismerjék a tudományos eredmények hasznosításának módszereit és lépéseit.

-Nagyon érdekel, hogyan lehet az innováció érdekében egymástól eltérő tudományterületeket összekapcsolni. A többi kiválósággal való együttműködés remek lehetőségeket tartogathat. Természetesen olykor kihívást jelent a kurzus feladatait is teljesíteni a mindennapi munka mellett, de mindig kaptam megerősítést, hogy motivált maradjak. Az innovációs kurzus rávilágított arra, mik az erősségeim és a gyengeségeim, hogyan lehet csiszolni a hibákon. Ahhoz is sok segítséget kaptunk, hogyan kell csapatban gondolkodni, jól szervezni, hiszen az ötletet piacra juttatni nagyjából ugyanolyan nehéz, mint egy ötletet nulláról megvalósítani. Agrármérnökként végeztem, mikrobiom kutatásokban veszek részt, abban hiszek, hogy a köztes utat járva találhatom meg a lényeget. Ha ez sikerül, akkor másokat is ösztönözhetek – jegyezte meg Szőke Zsombor.

Mikolás Maja úgy véli, hogy a szakmai visszajelzés megerősítés a jövőre nézve, számára mégis a belső motiváció a legfontosabb útjelző a tudomány rengetegében: a kutatásban az újdonság felfedezése, a megismerés izgalma mozgatja. 

-A kutatói pályára egy gyerekkori betegségem vezetett, azzal a feltett szándékkal tanultam, hogy magamon is segíthessek. Molekuláris biológusként végeztem a Debreceni Egyetemen, sosem hallgattam azokra, akik megpróbáltak visszafogni, bizonyítani akartam, elsősorban magamnak. A Debreceni Egyetem és különösen a GTIDEA Kiválósági PhD ösztöndíjas program lehetőséget ad arra, hogy a saját kutatási határainkon túlra tekintsünk, közben eltérő szemléletet, új irányokat, témákat ismerhetek meg, ösztönözhetjük, taníthatjuk egymást. Nem csak a siker a cél, a kudarcra alapozva is lehet alkotni, talán még jobban is. A kurzus és a verseny megerősített abban, hogy a tudomány mindenhol jelen van, minden erre épül. Rengeteg felfedezni-való vár ránk – fogalmazott Mikolás Maja.

A kiválóságok szakmai felkészítésében Gémesi Zsolt innovációs szakember is részt vett, aki többek között a tudományos munka piacra juttatásának, a kutatási témák közérthető bemutatásának lehetőségeivel ismertette meg a kurzuson a doktoranduszokat. A hirek.unideb.hu-nak elmondta, hogy a kíváncsiság, a belső motiváció, a felfedezés vágya és a szakmai felkészültség megvan a fiatalokban, viszont olyan skillekre van szükségük, melyekkel jól és közérthetően kommunikálhatják a tudományos témájukat. 

-Egy mai kutató kulcs erőforrásai: az idő, ami nem megújuló tényező, valamint a saját kapacitás, illetve a fejlesztésre szánt pénzforrás. Mindez összefügg, és fontos tudatosítani, hogy rajtuk múlik, hogyan találják meg az egyensúlyt ahhoz, hogy szintet léphessenek a kutatásaikban, milyen csapatot tudnak maguk köré szervezni, hogy minél hamarabb kijusson a piacra az innováció. Az elmúlt évtizedben világszerte felerősödött az a tendencia, hogy az egyetemek számára prioritás lett a kutatási eredmények piaci szemléletű hasznosítása, és ez a kutatói gondolkodásban is változást jelent: eddig a kutatómunka, a tanulmányi eredmények voltak fókuszban, most viszont teljesen új területtel kell ismerkedniük – emelte ki a szakember.

Gémesi Zsolt szerint a Debreceni Egyetem az egyéni igényekre koncentrálva maradhat versenyképes, egyénre szabott útvonalakat kell kijelölni a hallgatók, különösen a kiváló fiatal kutatók, doktoranduszok számára. Ez a jövő felsőoktatása, melyben kiemelt szerepet kap a személyre szabott oktatás. Az innovációs szakember beszélt arról is, hogy fel kell készíteni a kiválóságokat a sikertelenségre is, előnyükre kell fordítaniuk a megszerzett tapasztalatokat, rá kell érezniük, milyen módon minimalizálhatják a kockázatokat. Úgy véli, az egyetemen elérhető tudásbázisra alapozva minden feltétel adott, hogy az ifjú tehetségek felkészüljenek a modern kutatói életpálya kihívásaira, a tudományos eredmények piaci hasznosítására. 

A GTIDEA Kiválósági PhD Ösztöndíj-programba április 15-ig, keddig jelentkezhetnek a tudományos innováció iránt érdeklődő, szakmailag elhivatott és felkészült fiatal kutatók. További információk: https://gtidea.hu/osztondijak

Sajtóközpont - BZ