Black Friday – avagy a fogyasztói társadalom ünnepe
A Black Friday kultusza hazánkba is begyűrűzött. Bizonyára Te is észrevetted, hogy az utóbbi időben a televízió- és rádióreklámok, de az internetes felugró ablakok is mind-mind őrült akciókról számolnak be.
Pedig nem volt ez mindig így. A „fekete péntek” története egészen 1951-ig nyúlik vissza és eredetileg arra vonatkozott, hogy az amerikai munkások tömegével jelentettek beteget a hálaadás másnapján, hogy így hozzanak össze maguknak egy négynapos hétvégét. Később a karácsonyi vásárlási láz kezdetét jelezték ezzel a kifejezéssel a philadelpihai rendőrök, felhívva a közlekedők figyelmét arra, hogy a sok vásárló miatt komoly forgalmi dugókra lehet számítani. Jelenlegi formáját a ’80-as években nyerte el, amikor is amerikai kereskedők rájöttek, hogy ez az az időszak, amikor az emberek elkezdik begyűjteni a karácsonyfa alá szánt ajándékokat, és ekkorra időzítették a hihetetlenebbnél hihetetlenebb árakcióikat. És hogy miért is fekete a péntek? A válasz egyszerű: a veszteséges napokat akkoriban piros tintával írták a naptárba, a nyereségeseket pedig feketével. Ilyen egyszerű!
Sok akció tényleg figyelemre méltó, de sokszor csak a szokásos pár százalékost jelölik hasonló felirattal, árakció címkével ellátva. Az Euronews statisztikái szerint tavaly világszerte mintegy 88 millió ember vásárolt valamit Black Friday alkalmából, míg 2020-ban a globális költés csak ezen az egy napon elérte a 9 milliárd dollárt – ez forintban több, mint 3543 milliárdnak felel meg.
Na, de miért is rossz a Black Friday?
– Ezen a napon megnő a környezeti terhelés. Ez több szempontból is valid, hiszen sok esetben az ár a döntő, és olyan dolgokat is megvásárolhatunk ezeken az „elképesztő” árakon, amikre nincs is szükségünk, és nem gondolunk bele a teljes termékpályába (sok terméket néhány használatot követően kidobunk).
– Hatalmas hulladékképződéssel jár – például több millió tonna csomagolási hulladék keletkezik.
– Az akció alkalmával nem csak a termékekből, hanem az elektromos energiából (a boltok nyitva tartása hosszabb), üzemanyagból (utazás) is több fogy.
– Az emberek ingerültebbek a megszokottnál.
– A nagy mennyiségű szállítás óriási üzemanyagfogyasztást indukál.
Hogyan védekezhetsz a Black Friday ellen?
Ha szeretnéd, hogy a „fehér karácsony” mögött ne a „fekete péntek” álljon, néhány egyszerű dologgal segíthetsz a környezeteden és a pénztárcádon:
- Tervezz! Még idejében érdemes elkezdeni listát vezetni, hogy mit is szeretnénk vásárolni karácsonyra, vagy esetleg magunknak. Minél több idő telik el a lista megírása és a vásárlás között, annál inkább válik megfontolt döntéssé a lépés.
- Ökokarácsonyozz!
- Böngészés közben használj reklámblokkolókat!
- Légy körültekintő! Sok cég csak marketingeszközként használja a Black Friday-t és nem is csökkent az árain. Ennek érdemes utána nézni!
- Várd meg az akciók végét, és vedd meg a kívánt dolgot olcsóbban, használtan!
DUZS LÁSZLÓ
futureofdebrecen.hu