,,Esély? Egyenlőség?"
Ez volt a kiinduló gondolata a pénteki kerekasztal-beszélgetésnek a Debreceni SZC Kreatív Technikumban.
A beszélgetés az iskolában futó Karrierhét záróprogramjaként valósult meg. Szó volt példaképekről, motivációról, és a célok megfogalmazásának fontosságáról, amelyek elérése érdekében kell tevékenykednünk életünk során.
A tanácskozáson az esélyegyenlőtlenség és az ún. „hátránykompenzáció” témakörét Széles Diána alpolgármester, Racz Nóra, a Debreceni Szakképzési Centrum kabinetvezetője, Kovácsné Győrfi Enikő, az intézmény igazgatója és Törő András, a Debreceni Karitatív Testület elnöke járták körül. A kerekasztal-beszélgetés moderátora Volf-Nagy Tünde magyar televíziós műsorvezető volt.
A beszélgetés amellett, hogy célul tűzte ki a tanulók körében való érzékenyítés elősegítését, a közönségben helyet foglaló diákok és oktatóik számára hasznos tudnivalókkal is szolgált a társadalmi problémákkal való küzdelmek kapcsán is. Olyan kérdésekre keresték a választ, hogy „Kell-e választani egy nőnek karrier-siker vagy család-gyermek között?” vagy „Törvényszerű-e, hogy a hátrányos régió vagy szociális körülmény konzerválja, újrateremti az egyenlőtlenséget?” A csaknem egyórás kerekasztal-beszélgetésen szóba került a tanulói-iskolai hátránykompenzáció és a „fiús/lányos szakmák” témaköre is.
A Debreceni SZC Kreatív Technikumban egész héten futó témahét célja a széleskörű karriertámogatás, valamint az életpálya-tervezéshez szükséges készségek fejlesztése volt. A tanulók és oktatóik számos interaktív előadáson szerezhettek élményeket az öt nap során, valamint személyesen találkozhattak több vállalati partnerrel is, akik a karrierutakon való eligazodásban adtak segítséget a középiskolásoknak.
Az eseményen Széles Diána alpolgármester a téma kapcsán elmondta: „Minden a motiváción múlik”, azaz azon, hogy ha kitűzöl egy célt az életben, mit teszel meg azért, hogy azt elérd - nem az ölünkbe hullik a siker. Debrecenben is van olyan példakép, aki állami gondozásban felnőve motivációjának köszönhetően meg tudta valósítani álmait. Meg kell találni a motivációt, ami előreviszi a fiatalokat; a célt, amelyet el akarnak érni. A sikerrel kapcsolatban nem lehet hagyni, hogy a fiatalokat a „zaj” megzavarja, a felületességnek ne higgyenek, mert akkor lesznek csak sikeresek, ha a saját céljaikkal foglalkoznak. Nőként többet kell-e teljesíteni a sikerért? – az alpolgármester szerint nem, mert a nők másképpen gondolkoznak, de a gyermekvállalás után át kell állítani az életet. A legfontosabb kulcsszavak a rendszer és az időgazdálkodás. Elmondta: úgy lehet sikeresen megtalálni az egyensúlyt karrier és család között, ha mindennek megvan az ütemezett ideje. Úgy véli, a családtól és a vállalt gyerekektől származó őszinte szeretet megtapasztalása pozitívan tudja befolyásolni akár az alkotómunkát is.
Törő András, a Debreceni Karitatív Testület elnöke elmondta: „a rossz példa is példa”, ezen keresztül is sokat lehet tanulni, keresni kell azt, hogy ki lehet a társunk, bibliai történetet például hozva felidézte, hogy fontosak a példaképek és az, hogy megfigyeljük és meglássuk, hogy egy-egy egyén az életében mennyit küzdött, harcolt. Nincsenek teljesen tiszta karakterek, nem lehet ugyanazt az életutat végigvinni, csak például tudnak szolgálni. A nők esélyegyenlősége kapcsán elmondta: a Debrecenben megvalósuló bölcsődefejlesztések a családok számára nagy segítségül szolgálnak, a nők munkába való visszatérésének támogatásában meg lehet találni a lehetőségeket. Azonban kiemelte, a gyermekvállalásnak közös döntésnek kell lennie, elmondta, közösen kell az úton haladni, ki kell jelölni kinek mi a felelőssége, ki mit vállal, hogy ne csorbuljon a karrier.
Racz Nóra, a Debreceni Szakképzési Centrum kabinetvezetője elmondta, a DSZC teljes közösségét több mint 12 ezer tanuló és több mint 1000 munkavállaló alkotja. Munkáltatóként és intézményeket üzemeltető szervezet képviselőjeként nézve, számos különböző területről és élethelyzetből érkeznek a gyerekek. „A hátrányok is válhatnak előnyökké” úgy, hogy van esélyünk javítani azokon a hibákon, amelyekkel szembe találjuk magunkat. A DSZC elkötelezett a diákok támogatásában. Kiemelte, hogy munkakörspecifikus az, hogy milyen készségek fontosak, pl. vezetőnél önálló döntések, problémamegoldóképesség, gyors döntéshozatal. A DSZC-ben érdekes statisztikaként említette, hogy a 11 szakképző intézmény közül 6-ban az elsőszámú vezető nő, a munkavállalók között pedig több mint 600 nő van - annak ellenére, hogy centrumszinten zömében műszaki jellegű szakmák oktatása zajlik. A DSZC egyébként tudatosan családbarát munkahelyként működik, és felsőbb vezetése tudja, hogy a magánéletet nem csak a munkavállalás fedi le.
Kovácsné Győrfi Enikő, a Debreceni SZC Kreatív Technikum igazgatója is megerősítette azt a gondolatot, hogy a példamutatás az oktatók feladata is pedagógusokként, de mindemellett a diákok feladata is az egymásnak való példamutatás, amiből aztán építhető motiváció. Az iskolában 15% a fiúk aránya, a 85%-os női arány mellett. Úgy véli, mindenki jó helyen van, pontosan azért beszélhetünk esélyegyenlőségről, mert nem az számít az ide való bekerüléskor sem, hogy fiú vagy lány-e a jelentkező. Mindenki azt gondolná, hogy szépészeti ágazatban csak nők vannak, de örömteli, hogy kozmetikus technikusként most két fiú is végez, amelynek lehet a motivációja például egy jövőben vállalkozás elindítása is. Kiemelte, fontos az, hogy mindenki azonos szintűnek gondolja magát, szakmától, nemtől és családi állapottól függetlenül. A családbarát szemlélet minden területen szükséges, és mindig új és új helyzetekhez kell alkalmazkodni, de ez soha nem kerül le a napirendi pontok közül. Az igazgató elmondta: a karrierhét sikeresen zárult, nagyon izgalmas, tartalmas, és eseménydús programsorozatot tervezett meg az oktatói testület, amelyben hihetetlen agilitással vett részt a tanulói közösség.
Az eseményen több mint 50 oktató és diák vett részt.
A Debreceni Szakképzési Centrum kezdeményezésére mind a 11 intézményünkben megvalósul a Karrierhét nevű programsorozat, hagyományteremtő szándékkal. Ennek a célja, hogy minden iskolában legyen egy olyan hét, amikor a karriertámogatásé a főszerep. Ennek érdekében intézményeink színes programokkal készülnek saját diákjaik számára: az adott szakmák kiválóságai, a gyárlátogatások, az önfejlesztő előadások és még sok-sok színes program és bemutató segítik a tanulókat karrierlehetőségeik felfedezésében és kibontakoztatásában.