Kiemelt közlekedési fejlesztések Debrecenben
A város kiemelt közlekedési csomópontjait érintő fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatót Papp László Debrecen polgármestere 2023. október 27-én.
Papp László polgármester elöljáróban elmondta: „A város legjelentősebb kihívása jelenleg a közlekedés.” Mint azt hozzátette a korábbi városfejlesztési program, az új Főnix terv egyik kiemelt pontja, ezáltal 2016 óta napirenden lévő példa a közlekedésfejlesztés Debrecenben. Ennek a hosszú ideje tervezett programnak a része nagy csomópontok átépítése, a nagyforgalmú utak áteresztőképességének a növelése és fejlesztése, valamint a lakossági kezdeményezésre megvalósuló utak építése. Ezek a fejlesztések jól láthatóan a költségvetésben és a kormánnyal kötött megállapodásokban is megjelennek.
A polgármester elmondta, hogy az elmúlt napokban megjelent több közbeszerzési felhívás. Ennek megfelelően 2024-ben öt nagy csomópont fejlesztése indul el Debrecenben. A város közlekedésének működőképességének fenntartása miatt ezek a fejlesztések ütemezetten indulnak el.
Az első a Füredi út – Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca csomópontja, amely egy feltétlenül szükséges fejlesztési eleme a debreceni közlekedési rendszernek, ugyanis a Liget lakópark kiközlekedése a város fő ütőerére megkerülhetetlenné teszi a csomópont megújítását. Ennek a munkálatai előreláthatólag a jövő év második negyedévében kezdődhetnek meg.
Fontos eleme ennek az útvonalnak, amely Debrecent kelet-nyugati irányban szeli át, az Árpád tér – Rakovszky utca – Ótemető utca csomópontjának átépítése. Papp László kiemelte, hogy mivel a kisajátítási eljárások a projekt esetében nem álltak le a tavalyi évben, így lehetőség van rá, hogy a kivitelezés ebben a csomópontban is megkezdődhessen előreláthatólag - az ütemezett megvalósítás miatt - a nyári szünet ideje alatt.
Papp László elmondta a Böszörményi út és a Vezér utca mentén élők számára jelent könnyítést a 33. sz. – 354-es sz. főút összekötése, amely a város északi elkerülője. Ez nagyjából 1,5 kilométer új út építése mellett egy külön szintű csomópont kialakítását teszi lehetővé. A polgármester a fejlesztésről elmondta, hogy rendkívül nagy forgalom zúdul a Böszörményi útra jelenleg. Erre jelent megoldást, hogy egyrészt a Józsa északi elkerülő út ad kitérési lehetőséget a város északi részénél az autópálya irányába, másrészről pedig ez a projekt ad egy alternatív útvonalat különszintű csomóponttal, amely bekapcsolja az Egyetemi Innovációs Parkot, a Deutsche Telekom és a Thyssenkrupp gyártóegységeit a város vérkeringésébe, lakóterület érintése nélkül.
A városvezető ezután a csomópont fejlesztések újabb helyszínéről, a Szoboszlói út – Erzsébet utca – Külsővásártér fejlesztéséről ejtett szót. Hozzátette, hogy ez a csomópont is jelentős forgalmat bonyolít le Debrecenben, ezért fontos az áteresztőképesség növelése. Ennek megoldására a Szoboszlói úti ágon a jelzőlámpa előtt egy plusz forgalmi sáv kialakítása történik meg, továbbá az iskola előtti szakaszon a besorolósáv meghosszabbítására kerül sor.
Következő lényeges elemként a 48. sz. főút belterületi szakaszát említette meg Papp László. Ezzel kapcsolatban elöljáróban elmondta, hogy a főút 2x2 sávra történő bővítése a Debrecen 2030 program részeként megvalósul az évtized végére. Ennek első és legsürgetőbb lépése a városi szakaszon a Vámospércsi út – Hétvezér utca – Budai Nagy Antal utca – Faraktár utca kereszteződésnek a kapacitásnövelő átépítése. Ebben az esetben bonyolítja a tervezést a kisajátítási eljárások folyamata illetve nagyfeszültségű vezeték is érinti ezt a csomópontot.
Emellett számos más fejlesztést is elindított a város az Építési és Közlekedési Minisztériummal közösen. Az elmúlt héten megtartott munkacsoport ülésen a felek áttekintették a debreceni fejlesztéseket, amiből jól látható, hogy az elkövetkező három évben a városfejlesztés fő fókusza a közlekedésfejlesztés lesz. Papp László példaként említette olyan régóta várt fejlesztések megvalósítását, mint a keleti elkerülő megépítése, amely 20 kilométer új útszakaszt jelent. Emellett a felüljárók áteresztőképességének növelése kulcskérdés. Ebben pedig a Vágóhíd utcai felüljáró átépítése az egyik legsürgetőbb feladat. A gondos tervezés lehetővé teszi, hogy a Debrecen – Nyíregyháza vasútfejlesztés során egy új hídelem épül meg a jelenlegi mellett. A régi felüljárót ezután elbontják, majd egy új építésével valósul meg a 2x2 sávos közlekedés a Vágóhíd utcán.
A városvezető azzal zárta tájékoztatóját, hogy az évtized végére – tehát a Debrecen 2030 program végére – a város közlekedésfejlesztését tekintve a minőség és biztonság hosszú távú garanciát jelent majd. Ez köszönhető annak az erős és kitartó lobbitevékenységnek, amit az elmúlt években végzett a városvezetés, annak ellenére, hogy az elmúlt évek nem kifejezetten kedveztek a beruházásoknak a járványhelyzet, a háború és az inflációs hatások miatt. A jelenlegi helyzetről viszont elmondható, hogy Debrecenben nem álltak le a fejlesztések, sőt 2023-ban ráléptek a gázpedálra, ami egy intenzívebb, még inkább a város lakosságának életét szolgáló fejlesztési folyamatot jelent.