Kultikus külföldi albumok, amik idén lesznek 50 évesek
Egy korábbi cikkben átnéztük, mely hazai albumok lesznek idén 50 évesek, most megnézzük mi történt a könnyűzenében 1973-ban a nagyvilágban. Az LSD mámoros hatása kezd elmúlni, Hendrix, Joplin, Morrison elvesztésével talán egy korszak zárul le és új főnök jelenik meg a zenei piacon. Igen, A Főnök, The Boss, azaz Bruce Springsteen is ebben az évben mutatja meg magát első albumával, ami elindítja az ismeretlenségből a csúcsokig.
Rengeteg lemez jelent meg világszerte 73-ban, de mi csak a számunkra meghatározó korongokról írunk most. (A hazai lemezekről itt írtunk.) Persze történt még más is, hisz ebben az évben nyer Oscar-díjat a Keresztapa film, elhagyja Vietnámot az utolsó amerikai katona, és ebben az évben a világon először Elvis Presley koncertjét közvetítik műholdon keresztül. Az Aloha From Hawaii című, Hawaii-ról sugárzott koncertet közel 2 milliárd ember látja. De nézzük a lemezeket, micsoda legendák születtek ebben az évben.
Bruce Springsteen – ‘Greetings From Asbury Park, N.J.’
Nehéz elképzelni, hogy volt olyan idő, amikor Bruce Springsteen nem volt isteni magasságban az Egyesült Államokban. A Főnök karrierje innentől kezdve csak felfelé ívelt, és ezt az albumot tartják minden idök egyik legjobb debütáló korongjának. Szépen lassan kezdték megismerni az emberek, és a hétköznapi melósok szócsöve lett. Talán azon ritka előadók egyike, akinek nem voltak kisiklásai karrierje során és mindig a nép kedvenc Főnöke maradt.
Elton John – ‘Goodbye Yellow Brick Road’
Ezt a lemezt Elton John egyik mesterműveként tartják számon. Elton 1969-es debütáló lemeze után 1973-ra már ez a hetedik stúdió albuma, ami nem mellesleg egy dupla korong. Úgy tervezték, hogy Jamaikaiban veszik fel a lemezt, ahol éppen a Rolling Stones is dolgozott egy anyagon, de Joe Frazier és George Foreman bokszmérkőzésből adódó logisztikai problémák miatt, valamint az országban zajló politikai és gazdasági helyzet miatti tiltakozások okozta kellemetlenségekre hivatkozva a zenekar úgy döntött, hogy egy Francia kastélyban folytatja a munkát. A dalszövegek két hét alatt íródtak meg, Elton pedig mindössze három nap alatt komponálta meg hozzájuk a dupla lemez zenei anyagát. Az album 20 millió példányban kelt el, és ezen található a Candle in The Wind dal, amit Diana hercegnő halálakor átdolgoztak és ezzel tisztelegtek előtte. Köztudott, hogy Elton és Diana nagyon jó barátok voltak.
Iggy And The Stooges – ‘Raw Power’
Iggy Pop zenekarának harmadik albuma, a punk egyik előfutára volt. Az album készítésekor a zenekar már feloszlott, de Iggy szerződést kötött a Columbiával, így újra összeálltak, hogy elkészítsék a Raw Power-t. A bandához ekkor csatlakozott James Williamson, aki egy nyersebb hangzást hozott a zenekarba, ami később nagy hatással lesz a következő punk generációra. Az album végül megbukott kereskedelmileg és a Columbia felbontotta a szerződést a zenekarral, majd 1974-ben ismét feloszlott a banda. Két évvel később Iggy feltámadt hamvaiból és elindult a szólókarrierje. Napjainkban a Raw Power lemez a punk műfaj egyik kultikus zenei anyagának számít és soha nem látott eladásokat produkál. Talán akkor még nem értették és megelőzte a korát.
Pink Floyd – ‘The Dark Side Of The Moon’
Sokan úgy tartják, hogy ha egyetlen hanganyag maradhat fenn az emberiség kihalását követően, akkor az ez az album legyen. A blues, rock és az elektronikus zene ötvözete. Az első konceptalbuma a Pink Floydnak, amiből világszerte 50 millió példányt adtak el. Ennél többet csak Michael Jackson Thriller lemezéből vásároltak. A The Dark Side Of The Moon albumból még 2004-ben is hetente 8000 darab fogyott, tizenötszörös platinalemez. Az album témája a mentális egészség, hogy miként nehezedik a társadalomra a pénz okozta gonoszság, ami minden konfliktus és háború forrása. A mai napig sok hifi gyártó ezzel az albummal teszteli a hangzást. Ha az albumot egyszerre hallgatjuk az Óz a nagy varázslóval, a film képei gyakran szinkronban vannak a zenével és a szöveggel. Miután néhányan rájöttek erre, ezt a részt Dark Side of the Rainbownak vagy Dark Side of Oznak nevezték el. A zenekar szerint ez csupán véletlen.
Led Zeppelin – ‘Houses Of The Holy’
A 70-es évekre ugyan akkora hatással voltak, mint a Beatles a 60-as évekre. A zenekar a sztratoszférába emelkedett sikerei csúcsán. A Houses Of The Holy album az első olyan lemeze a zenekarnak, aminek nevet adtak és nem csak egy római szám volt a címe. A Houses Of The Holy, azaz Szent házak volt a neve a koncerthelyszíneknek, és a lemez innen kapta a nevét. A megjelenését követően nem volt túl nagy sikere, mert a rajongók nem értették a sok új hangzást rajta. A Blues hatása elmúlt és keményebb gitártémák kaptak helyet, valamint a szövegekben több helyet kapott a misztikum. Kísérletezőbb lett a zenekar és az albumot olyan stílusok színesítik, mint a folk, a reggae és a rock. Az album nem túl pozitív fogadtatása ellenére a Houses Of The Holy turné megdöntött minden látogatottsági rekordot, még a The Beatles hírhedt Shea Stadion koncertjét is. A lemez azóta a Led Zepp egyik klasszikus albuma lett.
David Bowie – ‘Aladdin Sane’
Az 1973-as Aladdin Sane, David Bowie hatodik nagylemeze. Mivel az előző albuma meghozta számára az áttörést, ez az első lemez, amit már sztárként írt. Ez volt az első album, amelyet az 1972-es The Rise and Fall Of Ziggy Stradust and The Spider From Mars hatalmas sikere után adott ki. Az albumot Bowie az 1972-es amerikai turné során írta a buszban és ez a turné mentálisan is hatott rá. Ekkor kezdődött hosszan tartó kokainfüggősége, amit azzal indokolt, hogy nagyon kimerült. Ekkor csinálta Lou Reed-nek a lemezét is, valamint részt vett a már említett Iggy and The Stooges, Raw Power lemezének munkálataiban is. Az Aladdin Sane a Rolling Stone magazin Minden idők 500 legjobb albuma listáján a 277. lett. Szerepel az 1001 lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című könyvben. (Arról, hogy milyen volt Bowie a Sziget fesztiválon, itt írtunk)
New York Dolls – ‘New York Dolls’
A New York Dolls debütáló albuma előfutára volt a punkrobbanásnak. A rajongók ugyan kettős érzéssel fogadták, a kritikusok viszont elismerően beszéltek az albumról és azóta a punk egyik klasszikusaként tartják számon. A következő évben kiadták a Too Much Too Soon lemezt, ami szintén egy klasszikus album, de a tagok közötti feszültség és a drog, illetve alkoholproblémák elkezdték bomlasztani a zenekart. Megelőzte a korát és a glam metal valamint a punk mozgalmak úttörőjeként tartják számon. Olyan zenekarokra volt hatással, mint a Ramones, Sex Pistols, Mötley Crüe, Kiss, Guns n’ Roses vagy az Aerosmith. Erős sminkeket használtak és magassarkú csizmákban léptek fel. Tőlük vették át a már említett zenekarok a glam illetve a punk stílusjegyeket, amik nem a zenében, hanem a külsőségekben mutatkoztak meg. A New York Dolls-t az elmúlt 50 év egyik legbefolyásosabb zenekaraként tartják számon.
Black Sabbath – ‘Sabbath Bloody Sabbath’
A Black Sabbath ötödik stúdióalbuma. A lemez írását 1972-ben kezdte a zenekar Los Angelesben, de a zenekar tagjai a sok drog és alkohol miatt nem tudták befejezni a lemezt. Végül csak 1973 szeptemberében került a boltokba. A stúdióban Tony Iommy (gitáros) próbálkozott a szitárral meg a dudával, de nem tudta elsajátítani a hangszerek használatát. A kritikusoknál a lemez már a megjelenést követően elsöprő sikert aratott és ezt tartják a hetvenes évek legzúzosabb felvételének. Ozzy szerint ez volt a Sabbath legjobb lemeze, mert itt már ledobták magukról a kezdeti hibákat és végre új, kisérletekkel teli alkotómunkákat folytattak. Pedig mint írtuk feljebb, a zenekar ekkor a drog és az alkohol legmélyebb bugyraiban volt.
Stevie Wonder – ‘Innervisions’
Stevie Wonder tizenhatodik albuma. Igen, 1973-ban már 16 album volt a háta mögött, de ez volt az a lemez, amin már nem csak a szerelmes balladái kaptak helyet, hanem társadalmi kérdéseket feszegettek a dalszövegei. Az akkor hivatalban lévő Richard Nixont is kritizálta a lemezen, de helyet kap a hatalmas méreteket öltő rasszizmus is a korongon. Az akkor már híres zenész megmutatta, hogy nem csak szerelmes balladákat tud írni. A lemez megjelenését követően Stevie autóbalesetet szenvedett és 10 napig kómában feküdt. Kérdéses volt további karrierje a sérülései miatt, de mint azt azóta már tudjuk, elképesztő sikereket ért el az évtizedek alatt. Szerencsénkre!
Tom Waits – ‘Closing Time’
Tom Wait fellép a világhírt jelentő deszkákra első, debütáló lemezével. Miután 72-ben felfedezte David Geffen Los Angelesben a The Troubadour-ban, el is készítette első lemezét. Túl nagy kereskedelmi sikert nem hozott, de ez talán betudható annak, hogy nem a tömegeknek szólnak Tom lemezei azóta sem. A kritikusok szerint viszont az egyik legkreatívabb előadó a mai napig is. Ötvözte a költészetet, a Blues zenét és a Jazz zenét, aminek adott egy sajátos hangulatot, amin érződik a füstös kocsmák hangulata. A Closing Time album ha nem is hagyott túl nagy nyomot a zene egén, Tom Waits annál inkább kitörölhetetlen szereplője az elmúlt 50 évnek.
Paul McCartney and Wings – ‘Band On The Run’
A Beatles feloszlása után, Paul McCartney népszerűségé egyre csak csökkent, már szinte kezdték elfelejteni, és ezen nem sokat segített az sem, hogy az első két albuma a bandának, a Wild Life és a Red Rose Speedway csúnya bukások voltak. A zenekar elment Nigériába, hogy majd ott új inspirációk érik őket és felvesznek egy új lemezt. Meg is írták a Band On The Run albumot, ami 1974-re a legtöbb példányban eladott lemez lett. Bár Paul McCartney évek múlva úgy nyilatkozott a zenekarról, hogy „nagyon szörnyű együttes volt”, mégis 1981-es feloszlásukig összesen hét lemezt készítettek és a Band On The Run ezek közül messze kiemelkedik.
Bob Marley & The Wailers – ‘Catch A Fire’
Ez az album jelentette Bob Marley & The Wailers nemzetközi áttörését. Ezen az albumon még Peter Tosh is közreműködik, aki megmutatta, hogy a banda nem csak Marley-ról szól. Nem véletlen, hogy minden idők egyik legnagyszerűbb Reggae albumaként tartják számon. Marley ezután világhírű lett és Tosh, valamint Bunny Wailers elhagyták a zenekart, mert nem tetszett nekik, hogy más bánásmódban részesítette a kiadó Marley-t.