Ingyenes tömegközlekedés
Mi történik, ha mindenki ingyen utazhat? Egy európai város jövőre kipróbálja.
Glasgow-ban jövő évtől ingyenes tömegközlekedési próba indul, amelyben mintegy ezer fő vesz részt. A program célja, hogy feltérképezze, miként hat a közlekedési szokásokra, a társadalmi hozzáférésre és az életminőségre az, ha az emberek hat héten át teljesen ingyen használhatják a város közlekedési hálózatait. 2026 elején mintegy 1000 glasgow-i lakos vehet részt az ingyenes tömegközlekedési próbaidőszakban – erősítette meg Angus Millar, az SNP önkormányzati képviselője. A kiválasztott résztvevők Strathclyde Partnership for Transport (SPT) elnevezésű zónakártyákat kapnak, amelyekkel korlátlanul utazhatnak a város busz-, vonat- és metróhálózatán hat héten keresztül. Az ingyenes tömegközlekedés célja a forgalom csökkentése és a fosszilis energiafelhasználás mérséklése az autózás visszaszorítása lenne a jövőben. A kísérlet során azt is vizsgálják, miként hat az ingyenes utazás a közlekedési döntésekre, a szolgáltatások elérésére és a résztvevők általános jóllétére. Glasgow-ban jelenleg a buszjegyek fornintra átszámítva 1700 és 2800 forint között mozognak, míg a metró egyszeri viteldíja 830 forint, egész napos bérlete pedig 2000 forint körülre tehető. Skóciában egyébként a 22 év alattiak és a 60 év felettiek már most is ingyen utazhatnak a Nemzeti Jogosultsági Kártya (NEC) használatával. Az ingyenes városi közlekedés ötlete 2021-ben merült fel először, amikor a skót kormány vizsgálni kezdte, hogy az károsanyag-kibocsátás csökkentése és a társadalmi befogadás növelése érdekében indokolt lehet-e egy ilyen rendszer bevezetése. A program fejlesztésére már elkülönítettek forrásokat, hivatalos jóváhagyást október 30-án kapott. Christy Mearns, a Skót Zöldek tanácsosa szerint a kezdeményezés különösen jelentős egy olyan városban, ahol az autót birtoklók aránya az egyik legalacsonyabb egész Skóciában. "Ez valódi változást hozhat a szegénységben élők és a társadalmi elszigeteltségben élők életében, és remélhetőleg előkészíti az utat a hosszabb távú, ingyenes tömegközlekedés felé Glasgow-ban." – tette hozzá. Eközben Angliában, Walesben és Észak-Írországban elutasították azt a javaslatot, amely az ingyenes buszbérleteket terjesztette volna ki a 22 év alattiakra. Ezt azzal indokolták, hogy a kormány „nem tudja magának megengedni” az ezzel járó kiesést.
forrás: drive.hu